• بررسی تاثیر کسب وکارهای اجتماعی بر توسعه روستا: آموزه های بنگاه گرامین وئولیا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/02
    • تعداد بازدید: 151
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی تاثیر کسب وکارهای اجتماعی بر توسعه روستا: آموزه های بنگاه گرامین وئولیا

    گروهی از اندیشمندان علم مدیریت در نقد مفاهیم مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی بیان می کنند که کسب وکارها باید تمرکز خود را بر بهره وری و اثربخشی بگذارند و بزرگترین سودی که می توانند به جامعه بکنند این است که با تمرکز بر وظایف خود زمینه را برای گسترش اشتغال و رفاه فراهم آورند و دولتها نیز از محل مالیات بر سود آنها وظایف حاکمیتی خود را به انجام خواهد رساند. این قبیل نظرات اما مانع گسترش توجه سازمان های خصوصی به مسائل اجتماعی نشده است.

    آنها معمولا بخشی از درآمد خود را صرف موارد عام المنفعه می کنند. در این میان و به خصوص دهه های اخیر برخی کسب وکارها از اساس بر خود لفظ اجتماعی را نیز الصاق می نمایند و مفهوم کسب وکارهای اجتماعی و کارآفرینان اجتماعی از این طریق مورد بحث و نظر قرار گرفته است. این کسب وکارها به جای آنکه بخشی از سود خود را – احتمالا با نیم نگاهی به تبلیغات – صرف توسعه و رفع مشکلات اجتماعی نمایند، در تار و پود مدل کسب وکار خود توجه به شناسایی و رفع چالش های اجتماعی را نهادینه کرده اند.

    مکاتب و مدل های متنوعی در زمینه کارآفرینی اجتماعی مطرح شده است و هر سال نیز نمونه هایی بدیع از تلاش های کارآفرینانه در سرتاسر جهان مشاهده می گردد. ازآنجاکه تمرکز این مقاله بر تاثیرپذیری توسعه روستایی از تلاش های کارآفرینی اجتماعی است، پس از مروری بر تعاریف کارآفرینی اجتماعی و مروری بر تاریخچه مکاتب کارآفرینی اجتماعی به بررسی بسیار موجز یک مورد کاوی که حاصل همکاری دو کمپانی وئولیا و گرامین است پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها