• تایپوگرافی در فضاها و المان های شهری (شهر شیراز) و تاثیر آن در هویت بخشی به مکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 160
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    تایپوگرافی در فضاها و المان های شهری (شهر شیراز) و تاثیر آن در هویت بخشی به مکان

    المان های (یادمان) شهری نقش مهمی در فرایند شکل گیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند. در شرایط امروزی که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، جایگاه المانهای شهری به عنوان عناصرهویت بخش شهر دوچندان می نماید. شهر ایرانی در گذشته از استقلال، شخصیت و هویت ویژه ای برخورداربوده، در حالی که در شرایط کنونی به سمت کمرنگ شدن هویت خود حرکت می کند. توجه ناکافی پدیدآورندگان فضاها و عناصر شهری به مفهوم زیبایی در کنار رواج روحیه سوداگری در بسیاری از فعالیت های شهری از جمله ساخت و سازها باعث بروز و تشدید این مسئله می گردد.

    در این پژوهش سعی بر آن است تاضمن پرداختن به جایگاه المان های خاص در شهر شیراز، اثرات آنها در هویت بخشی به شهر مورد بررسی قرار گیرد. در ساخت المان های شهری با مضمون تایپوگرافی مفهوم مهمترین جنبه اثر هنری را شکل می دهد و مخاطب در ارتباط موثری با مفهوم اثر قرار می گیرد، و این مفهوم می تواند منطبق با هویت شهری و اجتماعی انتخاب شود و علاوه بر زیبایی دارای مفهوم عمیق باشند و برای لحظاتی ذهن مخاطب را درگیر خود کنند.

    یکی از مهمترین ساخت المان ها این است که علاوه بر زیباسازی، زیبا شناختی و هویت فرهنگی و اجتماعی را در قالب این محور سازی به مخاطب منتقل نماید. روش پژوهش، در این پژوهش با توجه نوع موضوع به صورت مطالعات میدانی و کتابخانه ای و همچنین گزارش گیری از مجری و طراحی بین المللی شیراز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم