• بررسی نقش رنگ ها در فرهنگ های مختلف

    نویسندگان :
    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 115
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی نقش رنگ ها در فرهنگ های مختلف

    در مورد پیامی که به مخاطب های سراسر دنیا انتقال می دهید توجه خاصی داشته باشید. یکی از وجوه طراحی که گاهی به طور ناخودآگاه روی مخاطب تاثیر می گذارد رنگ است. رنگها در فرهنگ آمریکای شمالی معانی و ارتباطات مختلفی دارند. همین رنگها می توانند برای مخاطبان ژاپنی و یا خاورمیانه مفهوم کاملا متفاوتی داشته باشند. رنگ در فرهنگ های مختلف مفاهیم سمبولیک متفاوتی را انتقال می دهد.

    در واقع تلقی مردم از هر رنگ، مبتنی بر روابطی است که آنها بین رنگها و معنایشان پدید می آورند. ادراک ذهنی انسان از محیط اطرافش، حسی از پیش تعیین شده نیست؛ این حس در نتیجه ی تعامل انسان با محیط ایجاد می شود. از آنجا که رنگ یکی از عوامل بسیار مهم در ارتباط با ادراک انسان از فضای اطرافش است، از این رو بررسی معناشناسی مفهوم رنگ در فرهنگ ها و تاثیر آن در چگونگی ادراک فضای شهری مساله ی اساسی به شمار می آید.

    در این مقاله در ابتدا، به معناشناسی رنگ در فرهنگ های مختلف پرداخته می شود. در ادامه ارتباط و تاثیر رنگ در چگونگی ادراک فضاهای شهری مورد بررسی قرار می گیرد و نمونه هایی از تبلور این ارتباط در فضاهای شهری معرفی خواهد شد. روش تحقیق در این پژوهش بصورت پیمایشی و مطالعه کتابخانه ای - اسنادی است و پس از تجزیه و تحلیل موارد مذکور در پایان، راهکارهایی در راستای ارتقای ادراک فضاهای شهری با تاکید بر استفاده مناسب از رنگ در فرهنگ های مختلف ارائه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم