• مروری بر بسته بندی های هوشمند مبتنی بر پلیمرهای زیست تخریب پذیر حاوی رنگدانه های طبیعی و اهمیت آن در صنعت غذا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مروری بر بسته بندی های هوشمند مبتنی بر پلیمرهای زیست تخریب پذیر حاوی رنگدانه های طبیعی و اهمیت آن در صنعت غذا

    به طور کلی، بسته بندی مواد غذایی برای حمل و نقل آسان کالاها، محافظت از یکپارچگی محصولات غذایی و محافظت در برابر مواد شیمیایی مضر، ذرات خارجی، میکروارگانیسم ها و آفات استفاده می شود. این موضوع نیاز به توسعه روش هایی را ایجاد کرده است که به راحتی بتوان کیفیت، تازگی و ایمنی موادغذایی را در طول زنجیره تامین موادغذایی ردیابی و حفظ کرد. اخیرا، نوآوری در بسته بندی موادغذایی اغلب با توسعه تکنیک های بسته بندی هوشمند و فعال نشان داده شده است.

    بسته بندی هوشمند، به عنوان فناوری نسل بعدی، به عنوان پاسخی به نگرانی های روزافزون مصرف کنندگان توسعه یافته است. با این حال، مصرف گسترده پلاستیک های مشتق شده از نفت به دلیل مشکلات زیست محیطی در تولید این بسته بندی ها به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. بنابراین، علاقه روزافزونی به استفاده از مواد بسته بندی زیست تخریب پذیر و خوراکی (مانند پروتئین ها، پلی ساکاریدها و لیپیدها) به عنوان مواد خام حاصل از منابع طبیعی ایجاد شده است.

    بنابراین سیستم های بسته بندی هوشمند مجهز به شاخص های رنگ سنجی مبتنی بر رنگ های طبیعی (مانند آنتوسیانین، بتاسیانین و غیره) به دلیل فراوانی، هزینه کم، دسترسی و ظرفیت هالوکرومیک قابل اعتماد (حساس به تغییرات ph) به عنوان جایگزین مناسب در بسته بندی مورد توجه قرار گرفته اند. بر همین اساس بسته بندی هوشمند همراه با رنگ های طبیعی، ویژگی های کیفی غذاها از جمله رشد میکروبی، تازگی و تغییرات شیمیایی در محصول را از طریق تغییرات بصری ناشی از تغییرات ph در غذا نظارت می کند که ارزیابی سریع و قابل اعتمادی را از ایمنی و کیفیت مواد غذایی، ارائه می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم