• مهمترین آفات بیماری های گیاهی و علف های هرز قرنطینه ای تهدید کننده غلات کشور

    نویسندگان :
    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 149
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مهمترین آفات بیماری های گیاهی و علف های هرز قرنطینه ای تهدید کننده غلات کشور

    همه ساله بخش عظیمی از تولیدات گیاهی توسط آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز در زمان های مختلف کاشت – داشت-برداشت و پس از برداشت از بین رفته و نابود می گردند، سالیانه حدود 5 / 36 درصد از تولیدات کشاورزی بر اثر این عوامل از بین می روند. غلات مانند گندم، برنج، ذرت، جو، چاودار، نیشکر و ارزن نقش مهمی در تامین غذای مردم جهان دارند. در کشورهای آسیایی و آفریقایی بخش عمده غذای مردم را غلات تشکیل می دهد.

    قرنطینه بر اساس تعریف گیاهپزشکی عبارت است از جلوگیری از ورود عوامل خسارت زا زنده به یک سرزمین که در آن جا حضور ندارد. در ایران برای اولین بار در سال 1314 ، قانون قرنطینه تصویب و هنوز سعی بر اجرای آن است. داشتن یک پایگاه داده ی به روز از فهرست آفات (حشرات و کنه ها)، بیمارگرهای گیاهی (قارچ ها، باکتری ها، فیتوپلاسماها، نماتدها، ویروس ها و ویروئیدها) و علف های هرز و میزان بیماری زایی هر یک از عوامل بسیار مهم است.

    در این پژوهش با بررسی منابع موجود داخلی و خارجی به بررسی مهمترین آفات، بیماری ها و علف های هرز غلات که در کشور ایران وجود نداشته اند پرداخته شده است. تعداد 13 نماتد، 4 باکتری، 3 ویروس، 8 قارچ، 16 حشره و 7 علف هرز مهم دنیا برای محصولات غلات کشور قرنطینه هستند و در بازرسی عمومی کلیه فرآورده های گیاهی اعم از بذر، غده، خود گیاه یا خاک همراه با گیاه، به منظور شناسایی آفات، بیمارگرها و علفه ای هرز آن مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از مشخص شدن آفات، بیمارگرها و علف های هرز موجود در آن، در صورتی که مورد یا موارد یافت شده، جزء قهرست قرنطینه نباشد اجازه ورود یا خروج به آن محموله صادر گردد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها