• پیامدهای ناشی از اعمال قاعده خرق حجاب شخصیت حقوقی در ایران با نگاهی به حقوق بین الملل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 123
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    پیامدهای ناشی از اعمال قاعده خرق حجاب شخصیت حقوقی در ایران با نگاهی به حقوق بین الملل

    جدایی شخصیت حقوقی شرکت از شرکاء و مسئولیت محدود شرکاء در قبال دیون شرکت باعث گردیده است تا شرکتهایی که تابع نظام مسئولیت محدود شرکاء هستند، پوشش مناسبی برای فعالیتهای پر خطر و بعضا متقلبانه شرکاء فراهم آورند. این مساله موجب به خطر افتادن اموال و دارایی شرکت می گردد، اما در عین حال ریسک چنین خطراتی بواسطه مسئولیت محدود شرکاء بیرونی شده و به بستانکاران شرکت تحمیل می گردد.

    قاعده خرق حجاب یک ضمانت اجرای انصافی است که موجب کنار نهادن شخصیت حقوقی شرکت و لغو قاعده مسئولیت محدود شرکای کنترل کننده و مسئولیت مستقیم آنها در قبال بستانکاران می گردد. سوال اصلی مطرح در این تحقیق این است که آیا استقلال شخصیت حقوقی و مسئولیت محدود شرکای شرکتهای تجاری مطلق است یا خیر؟اولین فرضیه استقلال مطلق شخصیت حقوقی شرکت از شرکاء و در نتیجه مسئولیت محدود شرکاء در قبال دیون و تعهدات شرکت است.

    دومین فرضیه استقلال نسبی شخصیت شرکت از شرکاء می باشد که در موارد خاصی مسئول دانستن شرکاء در فرض بقای شرکت متصور است. و در نهایت سومین فرضیه این است که در برخی از شرکتها از جمله شرکتهای گروهی چنین تفکیکی وجود ندارد و شرکت مادر و تابعه یکی فرض شده اند. به نظر می رسد انتخاب دومین فرضیه یعنی استقلال نسبی با واقعیتهای موجود در حقوق شرکتها سازگار تر باشد و قاعده خرق حجاب که یکی از موارد استثنایی بر قواعد استقلال شخصیت حقوقی و مسئولیت محدود است با این فرضیه متناسب تر خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها