• تاثیرات جرایم سازمان یافته اقتصادی بر بعد اجتماعی امنیت ملی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/20
    • تعداد بازدید: 124
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تاثیرات جرایم سازمان یافته اقتصادی بر بعد اجتماعی امنیت ملی

    در عصر حاضر، گروه های مجرمانه سازمان یافته توانایی قابل توجهی در به خطر انداختن امنیت ملی کشورها دارند. صاحب نظران مطالعات امنیتی بر این باور هستند که این گروه ها در سطح جهانی همانند یک بازیگر فراملی به سرعت بر دامنه قدرت و توانایی های خود می افزایند. با در نظر گرفتن این حقیقت که درهر جامعه ای گروه های مجرمانه سازمان یافته و جرائم سازمان یافته بخشی از زیست جنایی آن جامعه است، باید متذکر شد که گاهی برخی از این گروه ها به دلیل نوع جرم ارتکابی، گستردگی و قدرتی که کسب کرده اند، این امکان را دارند که تهدیدی جدی برای ادامه حیات یک حکومت بوده و در کارکردهای یک نظام سیاسی اخلال ایجاد کنند.

    جرائم سازمان یافته اقتصادی امروزه تبدیل به یک تهدید وجودی علیه امنیت ملی ج.ا.ا شده اند. این جرائم ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امنیت ملی را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب ظهور و بروز بحران های مختلف برای دولت می شوند. این گونه از جرائم با اخلال در نظام اقتصادی و ایجاد نارضایتی عمومی، در موارد حاد سبب وقوع شورش های اجتماعی می شوند. با توجه به اهمیت بعد اقتصادی امنیت ملی، دیگر ابعاد امنیت نیز درنتیجه این گونه از جرائم تحت تاثیر قرارگرفته و دچار بحران می شوند.

    پژوهش حاضر، با شیوه ای توصیفی تحلیلی درصدد است تا در راستای پاسخ به این پرسش اساسی که جرائم سازمان یافته اقتصادی جه تاثیراتی بر امنیت ج.ا.ا دارند؟ آثار جرائم سازمان یافته اقتصادی بر بعد اجتماعی امنیت ملی ج.ا.ا را تبیین نماید. درنتیجه انجام این پژوهش، درنهایت ثابت خواهد شد که جرائم سازمان یافته اقتصادی با تاثیر بر ابعاد گوناگون امنیت ملی باعث بحران مشروعیت، وقوع شورش های اجتماعی، تقلیل سرمایه اجتماعی حاکمیت و طیف وسیعی از اخلال های گسترده در نظام اقتصادی کشور می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها