• تحلیل مفهوم تروریسم از منظر حقوق اسلامی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/03
    • تعداد بازدید: 140
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تحلیل مفهوم تروریسم از منظر حقوق اسلامی

    حادثه 11 سپتامبر زمینه ای را فراهم ساخت تا بار دیگر بحث ترور و تروریسم درصدر مباحث جهانی قرار گیرد و دین اسلام به عنوان نوک حمله رسانه های غربی مورد توجه واقع شود. از آن زمان، حملات عمده ای متوجه جهان اسلام گردید و تشکیلاتی در آموزه های متعالی اسلام صورت گرفت. از جمله مناقشه انگیزترین مسائل از هنگام مطرح شدن بحث تروریسم در دهه های اخیر  (دهه هفتاد به بعد) بررسی مساله تروریسم در میان آموزه های اسلامی بوده است.

    اگر چه تاکنون توافق عام در این رابطه - تعریف و ارکان تروریسم - صورت نگرفته است، اما طلیعه های مثبتی از نزدیکی آراء کشورها در این خصوص مشاهده می گردد (طرح کنوانسیون جامع 2005 ).

    پیشینه نه چندان طولانی واژه تروریسم در ادبیات سیاسی جهان، این نکته را به ما نشان می دهد که چنین مساله ای به جز در چند سال اخیر، در اسلام مطرح نشده است ( البته حداقل از نظر ترمینولوژی ).

    ترور به عنوان یک حرکت و مکتب در جهان اسلام سابقه ندارد، چون خلاف ادبیات ارزشی و فرهنگ معنوی قرآنی و اسلامی و خلاف نص صریح قرآن، احادیث اهل بیت و نیز سیره پیامبر و مغازی ایشان بوده است. با توجه به اهمیت موضوع این مقاله درصدد بررسی مفهوم تروریسم در اسلام است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی و تحلیلی است. بر این اساس، از روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی استفاده شد. به طور کلی با توجه به بررسی های انجام گرفته میتوان گفت که، اسلام که با کشتن انسانها به غیر حق سر سازش ندارد، بنابراین میتوان تایید نمود که، با توجه به حرمت عام ترور در اسلام، تروریسم محکوم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها