• شناسایی زیرساختارهای تعیین کننده اثربخشی توسعه مالی بر رشد اقتصادی در ایران

    نویسندگان :
    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/15
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    شناسایی زیرساختارهای تعیین کننده اثربخشی توسعه مالی بر رشد اقتصادی در ایران

    اگر چه مطالعات پیشیی به بررسی نقش زیرساختارها بر توسعه بازارهای مالی پرداخته اند، اما نقش آفرینی آن در کمک به بروز آثار مثبت توسعه مالی بر رشد بخش واقعی اقتصاد مورد مطالعه قرار نگرفته است. تحقیق حاضر تلاش می کند تا با مطالعه اثر برخی زیرساختارها بر رابطه علیت توسعه مالی و رشد اقتصادی، پنجره ای جدید رو به تفاوت رابطه علی مالی رشد مشاهده شده در جوامع مختلف باز کند.

    پس از بررسی ادبیات موضوع مرتبط با حوزه تحقیق، از میان زیرساختارهای تعیین کننده اثربخشی توسعه مالی بر رشد اقتصادی برخی عوامل کلیدی جهت مطالعه در اقتصاد ایران انتخاب شده است. توسعه مالی دارای هفت ستون (محیط نهادی، محیط کسب و کار، ثبات مالی، خدمات مالی بانکی، خدمات مالی غیربانکی، بازارهای مالی و دسترسی مالی) است که کیفیت بالای آنها متضمن بهره مندی اقتصاد یک کشور از آثار مثبت توسعه مالی می باشد.

    بدین منظور، درجه باز بودن تجاری (به عنوان یکی از شاخصه های محیط نهادی)، سرمایه انسانی ( در مورد محیط کسب و کار)، مالکیت دولتی بانک ها ( به عنوان یکی از عوامل موثر بر ارائه خدمات مالی بانکی)، ساختار مالی (به عنوان عاملی مهم در ارائه خدمات مالی غیربانکی)، درآمدهای نفتی ( به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر عملکرد بازارهای مالی در کشورهای صادرکننده نفت خام)، تورم ( یکی از علل بی ثباتی بازارهای مالی در کشورهای در حال توسعه) و سرمایه اجتماعی ( به عنوان یکی از عوامل موثر بر دسترسی مالی بخصوص تامین مالی خرد که بخش مهمی از این ستون را تشکیل می دهد) به عنوان متغیرهای اقتصادی مهم موثر بر وجود رابطه و نیز کیفیت رابطه میان توسعه مالی و رشد اقتصادی، به صورت جداگانه مورد تجزیه و تحلیل نظری قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها