• بررسی میزان سواد رسانه ای بر خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 99 - 1400

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/21
    • تعداد بازدید: 90
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی میزان سواد رسانه ای بر خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 99 - 1400

    هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ای با خلاقیت در تدریس معلمان پایه ابتدایی بود.

    روش: روش تحقیق از نظر ماهیت تجربی، از نظر رویکرد؛ کمی و از نظر هدف؛ کاربردی بود. جامعه ی آماری 1520 نفر کل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میاندوآب که در سال تحصیلی 99 - 1400 مشغول به تدریس بودند، که از این تعداد 775 نفر معلمان مرد و 775 نفر معلمان زن بودند که مبتنی بر جدول مورگان تعداد 310 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی از طریق لیست افراد انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد سواد رسانه ای و خلاقیت در تدریس معلمان با پایایی آلفای کرونباخ 0.89 و 0.87 بود استفاده شد. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های استنباطی، همبستگی پیرسون استفاده شد.

    یافته ها: یافته ها نشان داد بین "سواد رسانه ای" و "خلاقیت در تدریس معلمان " رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. بین مولفه های سواد رسانه ای یعنی " آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای "، " درک محتوای پیام های رسانه ای "، "گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای"، " نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای" با "خلاقیت در تدریس" همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت. لکن بین مولفه "تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای" با "خلاقیت درتدریس معلمان" رابطه معنی داری ثابت نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه خلاقیت در تدریس اکتسابی است و با سواد رسانه ای رابطه مثبت و معناداری دارد. متولیان تعلیم و تربیت در مدارس باید بر روی مولفه های تاثیرگذار تمرکز لازم را داشته باشند و برنامه ریزی های لازم جهت اثرگذاری بهتر سواد رسانه ای بر خلاقیت در تدریس معلمان را فراهم نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها