• بررسی راهکارهای بهبود عملکرد نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران مدارس ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/30
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی راهکارهای بهبود عملکرد نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران مدارس ابتدایی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای بهبود عملکرد نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ورامین در سال تحصیلی ۹۸ - 13۹۷ انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، کیفی از نوع اکتشافی می باشد جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان ورامین و نمونه مورد مطالعه شامل تمام مدیران و معلمان دارای سابقه خدمت بالای 1۵ سال می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.

    تعداد نمونه ها با رسیدن به اشباع نظری 1۰ نفر از مدیران و ۸ نفر از معلمان است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد.

    تحلیل یافته ها نشان می دهد با وجود اهمیت کارکرد نظارت و آشنایی نسبی مدیران با آن و انجام نظارت در مدارس موانعی هم وجود دارد که این عملکرد به درستی انجام نشود؛ از جمله عدم رضایت معلمان، کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیت زمانی، تصور نادرست آموزگاران از نظارت و..... . در ادامه راهکارهایی برای بهبود این عملکرد ارائه شده است که عبارتند از: نظارت همتا، کاربرد تجارب افراد متخصص، اجرای اهداف نظارتی به صورت مستمر، ایجاد ارتباط مناسب با همکاران، افزایش آگاهی و دانش معلمان نسبت به نظارت و راهنمایی، تقویت روحیه همکاری، نظارت خلاق و نوآور، هدفمند بودن نظارت و راهنمایی، آشنایی با شیوه های نظارت و راهنمایی کشورهای مختلف و... .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها