• اثر ترکیبی لمس یاکسون و صدای مادر بر کاهش درد ناشی از خونگیری نوزادان نارس: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/01
    • تعداد بازدید: 178
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثر ترکیبی لمس یاکسون و صدای مادر بر کاهش درد ناشی از خونگیری نوزادان نارس: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

    زمینه و هدف: درد تسکین نیافته در نوزادان می تواند منجر به آسیب های کوتاه و طولانی مدت شود لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ترکیبی لمس یاکسون و صدای مادر بر کاهش درد ناشی از خونگیری نوزادان نارس بستری در بیمارستان علی ابن ابی طالب رفسنجان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهه، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 60 نفر از نوزادان نارس انتخاب و بصورت بلوک تصادفی به دو گروه ترکیبی و کنترل تقسیم شدند.

    برای گروه مداخله به صورت ترکیبی صدا و لمس یاکسون را توسط مادر به مدت 5 دقیقه دریافت می کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه nips قبل و بعد از مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیزکوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره درد هم قبل (p < 0.001) و هم بعد از مداخله (p < 0.001) بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معناداری داشته است و با توجه به معنادارشدن نمره قبل از مداخله از آنالیز کوواریانس استفاده شد.

    در آنالیز کواریانس، هم اثر نمره درد قبل از مداخله و هم اثر گروه (مداخله) معنی دار شده است (p < 0.001). نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر روش لمس یاکسون بهمراه صدای مادر می توانند درد حین نمونه گیری را در نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه کاهش دهند و با توجه به اینکه روش آسان و ایمن است، می توان از آن به عنوان یک روش غیر دارویی برای کاهش درد نوزادان استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها