• نقش بازار و بازارچه های سنتی تبریز در ماندگاری ذهنی فضا

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 136
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    نقش بازار و بازارچه های سنتی تبریز در ماندگاری ذهنی فضا

    بازارها و بازارچه ها یکی از جاذبه های گردشگری، توریستی و حتی تجاری و منبع درآمد هر شهر یا استان ها می باشند بازارها و بازارچه ها بیانگر رسم و رسوم، نوع اقلیم و صنایع دستی آن منطقه می باشد. حتی نوع معماری منطقه در این بازارها، طراحی و اجرا می شود. بازار تبریز یکی از مهم ترین بازارهای سرپوشیده کشور می باشد. این بازار نه تنها یکی از مهم ترین بازار های مهم کشور به شمار می رود، بلکه یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده و آجری جهان می باشد.

    مجموعه بازار تبریز 20 راسته و بازار، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان و حدود 5500 مغازه و 40 نوع صنف دارد . بازار فعلی تبریز مربوط به اواخر دوره زندیه و عصر قاجار می باشد، این بازار در هسته میانی شهر تبریزقرار دارد و از سمت شرق به عالی قاپو(مجموعه کاخ های ولی عهد نشین) و از سمت غرب به مسجد جامع و از قسمت شمال بخش هایی از رودخانه مهران رود را در برمی گیرد که این دو بخش به وسیله پل های چوبی به هم متصل می شوند.

    این بازار حدود سه صده پیش و پس از وقوع زلزله تاریخی تبریز در سال 1193 ه.ق توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز باز سازی شده است . بازار کنونی تبریز مربوط به اواخر زندیه یعنی بعد از زلزله که در سال 1193 ه.ق روی داد، و در عصر قاجار می باشد، در زمان عباس میرزا که تبریز ولیعهدنشین دارالسلطنه گردید. سراها و تیمچه ها و بازار های عالی تازه ای احداث شد . این مجموعه با نام مجموعه بازارهای تبریز در تاریخ 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها