• بررسی جایگاه هنر آجرکاری و کاشی کاری در معماری داخلی دوره قاجار (نمونه موردی: خانه بهروزی ها قزوین )

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 192
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    بررسی جایگاه هنر آجرکاری و کاشی کاری در معماری داخلی دوره قاجار (نمونه موردی: خانه بهروزی ها قزوین )

    هنر آجرکاری و کاشی کاری به عنوان یک پدیده غیرعادی در تاریخ معماری این کشور، اصیل و غنی است. و با انواع نقاشی ها و تزئینات، حضور و هویتی دیرینه داشت. در حال حاضر، همزمان با میراث این گذشته خاص با معماری معاصر جهانی ( از نئوکلاسیک تا مدرن ) تلاقی می کند. این همزیستی، ترکیب، یکپارچگی و کارآیی، اشکال و عبارات بصری متفاوت یا جدیدی را ایجاد کرد این امر منجر به پیدایش سبک های تزئینی جدید در معماری معاصر در ایران شد.

    این مقاله در دست بررسی است و این بدان معناست که هنر تزئینی آجرکاری و کاشی کاری در دوران معاصر و به ویژه در اوایل دوره قاجار علیرغم تنوع سبکی در معماری، توانسته است تعدد ترکیبات طرح و تنوع نقش و فرم را ایجاد کند که در مقطع معا صر به عنوان شیوه شاخص، منحصر به فرد و بازگوکننده هنری ایرانی است. سیر تحول حکمت و فلسفه در دوره قاجار را می توان فراز و نشیب خاصی دانست. فلسفه در دوره قاجار از دو بستر تاریخی پدید آمد و باید توجه داشت که فلسفه جدید اروپایی در دوره قاجار وارد مکاتب سنتی نشد. برعکس، این پدیده های جدید در مدارسی وجود دارد که هیچ نسبتی با آموزش سنتی و کهن ندارند، از این رو فلسفه اروپایی جایی در میان اساتید فلسفه اسلامی باز نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها