• بررسی نماد شهری اصفهان با اقتباس از صورت فلکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/03/28
    • تعداد بازدید: 95
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09179703235

    امروزه توجه به مفهوم نشانه­ها در شهر، به عنوان یکی از دغدغه­های نظریه­پردازان شهری تبدیل شده است. هر شهر برای اینکه در ذهن ساکنان و یا بازدیدکنندگان خود تصویر واضح و خوانایی پدید آورد نیازمند وجود نشانه شهری است. تاریخ، فرهنگ غنی، زیبایی و کیفیت بصری فضای شهری است که نمود ویژه آن در المان و نشانه­های شهری به وضوح قابل رؤیت است. در ساختار هر شهر، نشانه­شناسی برای تحلیل هویت شهر بسیار قابل توجه می­باشد. هدف از این پژوهش تعیین میزان اهمیت نشانه­های شهری بر شناسایی هویت فضا و خوانایی در یک شهر و ارائه راهکارهایی لازم جهت تقویت و جانمایی دقیق نشانه­های شهری در شهر اصفهان است.

    امروزه با عدم رعایت شهرسازی بومی، شهرهای ما دچار بحران هویت شده و هرچه می­گذرد این بحران گسترده­تر و عمیق­تر می­شود. در مباحث شهری، نمادهای شهری یا همان المان­های شهری بناهای مهم از لحاظ معماری و طراحی هستند که در داخل شهر و در حیطه یک تجربه قراردادی ما بین شهروندان، معناگذاری می شوند، به نحوی که گــاه حتی از خود شـهر پر اهمیت­تر جلوه می­نمایند زیرا بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار نمایان هستند و در خوانش شهروندان از شهر و محیط زیستی­شان تاثیر مستقیم بر جای می­گذارند.

    در این پژوهش از روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بهره برده شد و  برای انجام آن از اسناد مکتوب که شامل منابع کتابخانه­ای و اینترنتی است بهره گرفته شده است و سپس با توصیف، تحلیل و ارزیابی، تداوم یافته­اند. نتایج مطالعه نیز نشان می­دهد نمادهای شهری از عناصر اصلی هویت بخشی به شهرها هستند، لیکن نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری­های سردر بازار قیصریه اصفهان نماد اصلی و تاریخی شهر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها