• تاثیر دگزامتازون در پیشگیری از لرز بعد از اعمال جراحی کوله سیستکتومی تحت بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 709
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: یکی از شایع ترین عوارض بعد از اعمال جراحی و بیهوشی هیپوترمی و لرز می باشد. این عارضه مصرف اکسیژن را افزایش می دهد .بنابراین جلوگیری از شیورینگ بعد از عمل به خصوص در بیماران پیر و مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی مهم است. دگزامتازون گرادیان حرارتی بین مرکز و پوست را کاهش داده و پاسخ های التهابی را متعادل می کند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر دگزامتازون بر روی شیورینگ بعد از عمل می باشد.

    مواد و روش کار: در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور، یکصد بیمار با وضعیت فیزیکی ii ,i در محدوده سنی 50-20 سال، که کاندید عمل جراحی کوله سیستکتومی تحت بیهوشی عمومی بودند، قبل از القاء بیهوشی به صورت تصادفی به دو گروه مطالعه (دگزامتازون وریدی 15 میکروگرم/کیلوگرم) و کنترل (دارونما) تقسیم شدند. تمام بیماران در طی نگهداری بیهوشی داروها و مونیتورینگ استاندارد مشابه دریافت کردند. آنالیز آماری تعداد موارد شیورینگ بین دو گروه با استفاده از تست chi-square انجام گردید.

    یافته ها: انسیدانس شیورینگ به صورت معنی داری در گروه دگزامتازون نسبت به گروه پلاسبو پایین تر بود. (18.7% در مقابل (p=0.009 ,36%. در مورد شدت شیورینگ اختلاف قابل ملاحظه ای بین دو گروه دیده نشد.

    بحث و نتیجه گیری: دگزامتازون داروی موثری در جلوگیری از شیورینگ بعد از عمل می باشد و استفاده از آن در این خصوص توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها