• بررسی دانسیته عروق ریز و فاکتور رشد اندوتلیال رگی در کارسینوم های مهاجم پستان با روش مارکر ایمونوهیستوشیمی و مقایسه آن با پارامترهای کلینیکوپاتولوژیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 672
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آنژیوژنز نقش مهمی در رشد و پیشرفت سلول های سرطانی و متاستاز سرطان پستان داشته و یک وسیله پیش بینی کننده بقا فرد مبتلا می باشد. این پروسه توسط فاکتور رشد اندوتلیال رگی (vegf) کنترل می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی پروسه آنژیوژنز از طریق تعیین مارکر vegf و میزان دانسیته عروقی ریز (mvd) بر اساس ایمونوهیستوشیمی در بیماران مبتلا به سرطان پستان مهاجم و مقایسه بروز vegf با دانسیته عروقی ریز  (mvd)و دو فاکتور ذکر شده با گرید staging ,(grading)، سن بیماران، درگیری غدد لنفاوی و مارکرهای ایمونوهیستوشیمی گیرنده استروژنی er، گیرنده پروژسترونی p53, her-2, ki-67, pr است.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تحلیلی پس از بررسی فایل آزمایشگاه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) و آتیه طی سال های 1383 تا 1386، 74 تومور پستان مهاجم وارد مطالعه شدند. پس از تهیه لام، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی از نظر مارکر cd31 ,vegf انجام گرفت و پس از ارزیابی نتایج آن از نظر رنگ پذیری و نحوه آن، داده های دموگرافیک نیز جمع آوری شد، داده ها وارد رایانه گردید و مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

    یافته ها: متوسط سنی بیماران 11.94±49.4 سال بود. در مورد دانسیته عروقی (mvd) بیومارکر cd31 بررسی شد که بین 5.6 و 106.6 متغیر بود (37.39±17.95 mean±sd) و میانه آن نیز 34.3 بود که این عدد به عنوان cut off در نظر گرفته شد. مواردی که متوسط cd31 آن ها زیر این میزان بود بعنوان میزان دانسیته عروقی ریز (mvd) کم و مواردی که cd31 آن ها بالای این میزان بود میزان دانسیته عروقی ریز (mvd) بالا در نظر گرفته شدند که بر این اساس 37 مورد (52.1%) میزان دانسیته عروقی ریز (mvd) پایین و 34 مورد (47.9%) نیز میزان دانسیته عروقی ریز (mvd) بالا بودند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها