• بررسی رابطه بین استرس و سندرم روده تحریک پذیر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 974
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سندرم روده تحریک پذیر (ibs) یک اختلال عملکردی در سیستم روده-معده است که با علائم ویژه روده-معده بدون علت ارگانیک تعریف می شود. اتیولوژی این بیماری دقیقا روشن نیست اما افراد مبتلا به این بیماری بیشتر علائم منطبق با اختلالات سایکوپاتولوژی، صفات نابهنجار شخصیت و استرس های روانی را در خود گزارش کرده اند. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین استرس های زندگی با سندرم روده تحریک پذیر بود.

    روش کار: این مطالعه بصورت مورد-شاهدی و تعداد نمونه 7 نفر از بیماران با ناراحتی و مشکلات گوارشی و تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (ibs) بود و با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند. گروه کنترل از بین کلیه کسانی که سابقه ناراحتی گوارشی و یا مراجعه به متخصصین داخلی را نداشته، بصورت تصادفی انتخاب و با گروه آزمایشی همتاسازی شدند. ابزار پژوهش شامل یک آزمون رویدادهای استرس زای زندگی (paykel)، با اندکی تغییر داده شده، یک چک لیست ملاک های تشخیصی سندرم روده تحریک پذیر (rome-ii) و یک چک لیست ویژگی های دموگرافیک به همراه مصاحبه بالینی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد ارتباط معنی داری بین استرس و ibs وجود دارد (p=0.002). به عبارت دیگر میزان و شدت استرستهای زندگی در گروه ibs بیشتر از گروه کنترل بود. دیگر نتایج پژوهش نشان داد مرگ همسر بیشترین شدت استرس را در میان 65 رویداد استرس زای زندگی بیماران ibs به خود اختصاص داده و کمترین استرس مربوط به بروز بیماری خفیف جسمی بود. همچنین بیشترین فراوانی استرس در همین گروه مربوط به بالا رفتن هزینه های زندگی بود که 50% بیماران این مسئله را بعنوان یکی از رایج ترین استرسهای زندگی شان گزارش کردند. در حالی که این میزان در گروه کنترل، 42% بدست آمد.

    نتیجه گیری: استرس منفی روانشناختی و وقایع استرس زای زندگی یک مولفه مهم در بیماران با سندرم روده تحریک پذیر است که در طرح ریزی و استراتژی های درمانی این مسئله باید مدنظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها