• عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی پرونده های پزشکی: راهکارهای مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مستندسازی پرونده پزشکی یک نیاز مهم قانونی و حرفه ای برای کلیه متخصصین در امور بهداشت و درمان، و تضمین کلیه مراقبت های حیاتی ارائه شده به بیمار است. هدف این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی از دیدگاه مدیران و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و ارائه راهکار از دیدگاه آنها است.

    روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1387 به روش سرشماری بر روی کلیه مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان (300 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته، شامل سؤالاتی درباره تأثیر عوامل آگاهی و نگرش، رویه ها و استانداردها و پیگیری و نظارت بر کیفیت مستندسازی بود که پس از سنجش پایایی و روایی توسط جامعه پژوهش تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرم افزار spss تحلیل شد.

    نتایج: در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی، به ترتیب عوامل آگاهی و نگرش بیشترین میانگین امتیازات (94.3) و بعد از آن عوامل پیگیری و نظارت (90.1) و نهایتاً عوامل رویه ها و استانداردها امتیاز 88.5 را گرفت. در زمینه راهکارهای ارائه شده، راهکارهای پیشنهادی در زمینه پیگیری و نظارت، بیشترین تأثیر (90.6) و راهکارهای مربوط به رویه ها و استانداردها، کمترین تأثیر را داشت. تفاوت بین دیدگاه گروه های مختلف مورد پژوهش معنادار بود.

    نتیجه گیری: از بین عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی، عامل آگاهی و نگرش بیشترین تأثیر را بر افزایش کیفیت مستندات دارد، بنابراین، باید اقداماتی در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای کادر درمانی برای آموزش مستندسازی و تأکید بر عوامل تشویقی و تنبیهی و ارزیابی مستندسازان بر اساس مستنداتشان و مکانیزه نمودن ثبت اطلاعات بهداشتی صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها