• اثر هروئین بر ساختار بافتی کبد در موش سوری نژاد balb/c

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به اثرات زیانبار مواد مخدر بر بعضی از اعضای بدن، بررسی تغییرات بافت کبد در اثر مصرف هروئین به عنوان پرمصرف ترین ماده مخدر در ایران ضروری به نظر می رسد.

    روش بررسی: در این پژوهش تجربی، 30 سر موش سوری به سه گروه کنترل و دو گروه تجربی ii ,i تقسیم شدند. پس از وابستگی گروه های تجربی به هروئین با دوز 50 mg/kg به روش تزریق داخل صفاقی، به گروه تجربی i محلول همگن سرم فیزیولوژی و آبلیمو به همراه هروئین به میزان 5 mg/kg (دوز کم) و به گروه تجربی ii محلول همگن فوق همراه هروئین به میزان 5 mg/ml (دوز زیاد) اضافه گردید و تا 40 روز تزریق ادامه یافت. جهت مطالعه ساختار بافتی کبد ابتدا موش ها را بیهوش کرده و پس از خارج کردن کبد، نمونه ها مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: در مقایسه بین گروه های کنترل، تغییراتی از نظر بافتی مشاهده نگردید ولی بین گروه های تجربی و کنترل تغییراتی به صورت پرخونی در سیاهرگ مرکز لوبولی، وجود سلول های التهابی در فضای پورت و پارانشیم اطراف آن، نامنظمی در آرایش هپاتوسیت ها، بزرگ شدن هسته، دوهسته ای شدن سلول ها، بزرگ شدن سینوزوئیدها و بالاخره تغییرات ترمیمی در بافت کبد دیده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به تغییراتی که هروئین خیابانی بر بافت کبد ایجاد می کند لازم است این نکته به عنوان یکی دیگر از خطرات ناشی از مصرف اوپیوئیدها معرفی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها