• شیوع و عوامل موثر بر ایجاد حفره خشک پس از کشیدن دندان در دانشکده دندان پزشکی قزوین

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 908
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: حفره خشک یکی از عوارض پس از جراحی دهان و کشیدن دندان ها با شیوع 0.5 تا 68.4% است که علت آن به طور کامل شناخته نشده و عوامل مستعد کننده مطرح نموده اند.

    هدف: مطالعه جهت تعیین شیوع و عوامل موثر بر ایجاد حفره خشک پس از کشیدن دندان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از اول دی ماه 1380 به مدت یک سال در بخش جراحی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. بیمارانی که با عارضه حفره خشک پس از کشیدن دندان به بخش مراجعه نمودند، جهت شرکت در مطالعه انتخاب و به لحاظ سن، جنس، محل دندان کشیده شده، نوع دندان کشیده شده، وارد شدن آسیب، سابقه عفونت دندان، سطح بهداشت دهان، مصرف دخانیات، ابتلا به بیماری های سیستمیک و مصرف قرص های ضدبارداری بررسی شدند. داده ها با آزمون های مجذور کای و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در این مدت تعداد دندان های کشیده شده 1402 مورد و تعداد بیمارانی که با عارضه حفره خشک به بخش مراجعه نمودند 12 مورد بود. شیوع حفره خشک 0.85 درصد و در خانم ها بیش از 2.5 برابر آقایان بود. فک پایین دو برابر فک بالا (1.12 درصد در مقابل 0.57 درصد) و درصد ابتلا آسیای شوم فک پایین از سایر دندان ها بیشتر بود. ضایعه انتهای ریشه، آسیب، بهداشت دهانی ضعیف و مصرف داروهای ضدبارداری احتمال وقوع حفره خشک را افزایش می دادند.

    نتیجه گیری: میزان شیوع حفره خشک پس از کشیدن دندان در بخش جراحی دانشکده دندان پزشکی در مقایسه با مراکز دیگر بالا نبود و به نظر می رسد دقت، حوصله و به کارگیری روش صحیح و مناسب در موقع کشیدن دندان، کنترل عفونت، بهداشت مناسب دهانی و غیره احتمال وقوع حفره خشک را کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها