• ارتباط وزن کم زمان تولد با رویدادهای تنش زای زندگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 506
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: وزن کم زمان تولد یکی از عوامل خطر اصلی در صدمه و مرگ و میر نوزادان است. ارتباط رویدادهای تنش زای زندگی بر عواقب تولد کاملاً آشکار نیست.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط وزن کم زمان تولد نوزاد با رویدادهای تنش زای زندگی مادر انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 1384 بر روی 1182 زن با بارداری یک قلویی بین 37 تا 42 هفته کامل حاملگی انجام شد که بیماری های شناخته شده جسمی و روانی، سابقه تولد نوزاد با وزن کم و عوارض مامایی نداشتند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه سازگاری مجدد اجتماعی و با مصاحبه در دو زایشگاه قم جمع آوری شدند. داده ها با ازمون های آماری مجذور کای، دقیق فیشر و منتل هنزل تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: فراوانی وزن کم زمان تولد در افراد مورد مطالعه %1.7 بود. میان وزن کم زمان تولد و تغییر تعداد بگو مگو با همسر (p=0.003)، آغاز یا پایان یک دوره تحصیلی (p=0.000) و تغییر محل تحصیل (p=0.02) ارتباط معنی دار آماری به دست آمد. اما میان وزن کم زمان تولد با تعداد و شدت تنش تجربه شده ارتباطی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود با اطلاع رسانی در مورد نقش رویدادهای موثر در وزن کم زمان تولد در کلاس های آموزشی- مشاوره ای قبل از بارداری و در اولین ملاقات های کنترل بارداری بتوان از پیامدهای سوء احتمالی آن کاست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها