• تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: به نظر سازمان جهانی بهداشت موثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است و گروه های آسیب پذیر باید در اولویت برنامه های آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروه های آسیب پذیر در برابر hiv بوده در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست.

    هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایذر در معتادان زرندیه انجام شده است.

    مواد و روش ها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمون های آماری کای دو، t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی بر این اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار spss 11.5 تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: 42% نمونه ها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و 32% سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونه ها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازه ها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار بدست آمد (p<0.0001).

    نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز موثر بوده است. همچنین، با توجه به یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیری کننده با آموزش های مشابه و استفاده از نظریه ها و الگوهای دیگر تغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامه ریزی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها