• بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در زمینه سوانح ترافیکی و تعیین نیازسنجی آموزشی آنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سوانح ترافیکی یکی از دلایل مرگ و ناتوانی در تمام دنیا است. تعیین آگاهی و نگرش و عملکرد پلیس راهنمایی رانندگی در زمینه سوانح ترافیکی سبب ارتقای برنامه ریزی های پیشگیری از سوانح ترافیکی و پی آمدهای آن خواهد بود. هدف: تعیین دانش، نگرش و عملکرد (kap) و نیازسنجی آموزشی پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه سوانح ترافیکی.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی از بین کلیه نیروهای راهنمایی و رانندگی شهر تهران، 185 نفر به طور تصادفی انتخاب و میزان آگاهی، نگرش و عملکرد آنان در زمینه سوانح ترافیکی بررسی شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ساختار یافته حاوی 100 سوال در سه حیطه دانش، نگرش و عملکرد توسط کارشناسان آموزش دیده پس از اخذ رضایت نامه از نمونه ها نکمیل شد. در این پرسشنامه یک سوال باز برای تعیین نیاز آموزشی افراد نیز طراحی و روایی پرسشنامه با اعتبار محتوی و پایایی آن توسط آزمون مجدد (r=0.8) تعیین شد. امتیاز بر اساس چارک های آماری از نمره به دست آمده آزمودنی ها دسته بندی شد.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار سن جامعه مورد بررسی 6.8±33.4 سال بود. آگاهی خوب در سطوح تحصیلی کارشناسی تفاوت معنی داری نسبت به سایر سطوح تحصیلی نشان داد (p<0.01). در سطوح تحصیلی کارشناسی ارشد، پایین ترین میزان در سه حیطه آگاهی (0.6 درصد متوسط)، نگرش (0.6 درصد خوب) و عملکرد (0.7 درصد متوسط) نسبت به سایر سطوح تحصیلی مشاهده شد. در بین افسران میانی، میزان آگاهی خوب با 63 درصد و میزان عملکرد خوب با 76 درصد تفاوت معنی داری را با سایر رده ها نشان داد (p<0.001).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها