• بررسی میانگین نقاط سازمان دهنده هسته در ضایعات فکی حاوی سلول ژانت با رنگ آمیزی نیترات نقره

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ضایعات فکی حاوی سلول ژانت از لحاظ میکروسکوپی مشابه و از لحاظ رفتار بیولوژیک متفاوت هستند. هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات بیولوژیک ضایعات فوق با استفاده از تکنیک agnor است که نشانگر پرولیفراسیون سلولی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تعداد 42 نمونه به روش آسان و در دسترس انتخاب شد و لام های h&e آنها توسط پاتولوژیست دهان و فک و صورت مورد بازبینی قرار گرفت سپس بلوک های مربوطه جدا شده و رنگ آمیزی نیترات نقره طبق روش ploton انجام شد. در هر لام صد سلول در بزرگنمایی 1000× عدسی شیء میکروسکوپ نوری nikon ys100 بررسی شده و تعداد نقاط رنگ گرفته در آنها شمارش گردید. سپس میانگین سلول های شمارش شده در هر گروه از ضایعات محاسبه و با گروه های دیگر مقایسه گردید. واریانس یک سویه جهت مقایسه میزان agnor در گروه های مذکور انجام شد.

    یافته ها: از 42 نمونه مورد بررسی 21 مورد cgcg با میانگین شمارش (0.29±0.85)، هشت مورد abc با میانگین شمارش (0.32±0.76) مورد چرابیسم با میانگین شمارش (0.10±0.87) شش مورد تومور براون مرتبط با هایپرپاراتیروئیدیسم با میانگین شمارش (0.16±0.82) نقاط سازمان دهنده هسته بودند. gct به دلیل وجود تنها یک نمونه در محاسبات آماری حذف شد. تفاوت معنی داری بین شمارش agnor در این گروه ها و ارتباط آن با خصوصیات کلینیکی آنها دیده نشد.

    نتیجه گیری: ضایعات داخل فکی حاوی سلول های ژانت از لحاظ بروز agnor و قدرت تکثیر سلولی با هم اختلاف معنی داری ندارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها