• مقایسه دو سیستم فایل چرخشی ریس و غیرچرخشی اف. کی. جی از نظر حذف میکروبی انتروکوکوس فکالیس و دبری خارج شده (مطالعه آزمایشگاهی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 473
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: از آنجایی که میکروارگانیسم ها نقش اساسی در پیشرفت بیماریهای پری آپیکال داشته و از عوامل اصلی شکست درمان اندو محسوب می شوند، همچنین دبری های خارج شده از انتهای ریشه سبب درد و تورم (flare – up) بعد از درمان می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین باکتری های داخل کانال و همچنین دبری های خارج شده بعد از استفاده از دو سیستم ریس (race) و ا ف. کی. جی (fkg) انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، شصت دندان خارج شده پرمولر تک ریشه مندیبول انتخاب شده، سپس به فاصله پنج میلی متر از انتهای ریشه شیاری به عمق 0.5 میلی متر در اطراف دندان ایجاد گردید و شصت ویال شیش های (هفت میلی متری) آماده با ترازوی دیجیتالی با دقت 0.0001 توزین شد. پس از آن هر دندان در وسط درب پلاستیکی ویال شیشه نصب گردید. تمام وسایل با استفاده از گاز اکسید اتیلن استریل و سپس انتروکوکوس فکالیس در داخل کانال ها تلقیح شد و دندانها برای 24 ساعت در دمای 37 درجه انکوبه شدند. در طی زمان اینسترومنتیشن از محلول شستش وی نرمال سالین به اندازه دو میلی لیتر استفاده گردید. پس از اتمام آماده سازی کانال ها، قسمت انتهای ریشه جدا و با استفاده از کن کاغذی نمونه گیری به عمل آمد و شمارش کلنی بر حسب cfu/ml انجام شد و پس از آن ویال ها دوباره با ترازوی دیجیتالی وزن گردید. از آزمون غیرپارامتریک  mann – whittney u جهت آنالیز آماری استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان می دهد که هیچ گونه اختلاف معنی داری در کاهش میکروب انتروکوکوس فکالیس و خروج دبری بین دو سیستم ریس و اف. کا. جی وجود ندارد. (p=0.17, p=0.1)

    نتیجه گیری: هیچ کدام از وسایل مورد مطالعه قادر به حذف کامل انتروکوکوس فکالیس از ریشه کانال نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها