• اثر عصاره آبی برگ گردو بر قند و لیپیدهای سرم در موش های صحرایی دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 449
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیابت قندی، بیماری شایعی است که در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا می باشند. از سال ها پیش گیاهان دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها، کاربرد داشته است. در این مطالعه اثرات عصاره آبی برگ گردو بر میزان قند و انواع لیپیدهای خون در حیوانات دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، تعداد 24 سر موش صحرایی نر بالغ با وزن 200 تا 230 گرم از نژاد ویستار انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه مورد، شاهد دیابتی و شاهد سالم تقسیم شدند. در گروه مورد و شاهد دیابتی، برای ایجاد دیابت، استرپتوزوسین به صورت درون صفاقی تزریق شد؛ سپس گروه مورد، عصاره آبی برگ گردو (400 mg/kg) را به مدت چهار هفته و به صورت خوراکی دریافت نمودند. در پایان مطالعه مقدار قند، کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئین با چگالی بالا (hdl-c) و لیپوپروتئین با چگالی کم  (ldl-c)در نمونه سرم اندازه گیری شد.

    یافته ها: مصرف عصاره آبی برگ گردو در گروه مورد، میزان قند (p=0.009)، کلسترول (p=0.022) ldl-c ,(p=0.045) تری گلیسرید سرم (p=0.047) را کاهش و میزان hdl-c را افزایش داد (p=0.045)؛ همچنین نسبت ldl-c به (p=0.035) hdl-c و نسبت کلسترول تام به (p=0.006) hdl در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد دیابتی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

    نتیجه گیری: در این تحقیق، عصاره آبی برگ گردو اثرات قابل توجهی بر کاهش میزان قند و چربی خون در حیوانات دیابتی نشان داد؛ با این وجود، برای مشخص نمودن دامنه و فرآیند دقیق این اثرات نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها