• الگوی تغییرات مصرف مواد مخدر در معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد، 82-1377

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات بهداشتی، روانی و اجتماعی جهان کنونی است. اعتیاد به داروهای مجاز و غیر مجاز در چند دهه گذشته بسیار فراگیر شده و تاکنون نزدیک به هزار ماده مخدر اعتیادآور و محرک زا و آرام بخشب شناسایی شده است که با روش های مختلفی چون خوردن، تدخین (دود کردن)، تزریق و استنشاق مورد استفاده قرار می گیرد. آمارهای منتشر شده سازمان های بین المللی undcp (united nations international drug control programe) سازمان بهداشت جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سطح جهان است. تنها تفاوت موجود در بین کشورهای در الگوی مصرف آن ها است. در این مطالعه روند تغییرات الگوی مصرف مواد مخدر در استان اردبیل طی پنج سال اخیر بررسی شده است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش گذشته نگر انجام شد. برای به دست آوردن روند تغییرات الگوی مصرف مواد اطلاعات پرونده کل معتادان طی سال های 1377 (684 پرونده) و سال های 82-1381 (341 پرونده) به طور جداگانه بررسی و روند پنج ساله الگوی مصرف مواد به دست آمد. نتایج به دست آمده به روش آمار توصیفی واز طریق نرم افزار آماری spss (نسخه یازده) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد طی پنج سال اخیر مصرف حشیش، و سایر مواد مصرفی، کاهش و مصرف هروئین و تریاک افزایش یافته است. مصرف تریاک از 48.7% در سال 1377 به 67.4% در سال های 82-1381 و مصرف هروئین از 8.5% در سال 1377 به 27.5% در سال های 82-1381 افزایش داشت. هم چنین مصرف حشیش، شیره و سایر مواد مصرفی به ترتیب با 13.5%، 23.5% و 0.7% طی سال های مورد بررسی روند نزولی داشت. بیش ترین کاهش مصرف طی پنج سال اخیر با 23.5% مربوط به شیره و بیش ترین افزایش مصرف با 19% مربوط به هروئین بود.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که الگوی سوء مصرف مواد در استان اردبیل طی پنج سال اخیر تغییر یافته و میزان مصرف تریاک و هروئین افزایش یافته است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها