• فراوانی نسبی مرگ و میر در بیماران سکته مغزی با فشار خون نرمال و فشار خون بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 648
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سکته مغزی سومین علت شایع مرگ بعد از سرطان و بیماری های قلبی می باشد و شایع ترین اختلال نورولوژیک ناتوان کننده است. بروز آن با افزایش سن بالا می رود و در مردان شایع تر از زنان است. مهم ترین ریسک فاکتور در سکته مغزی فشار خون بالا می باشد. در سال های اخیر به علت بهبود درمان پرفشاری خون به نظر میرسد از بروز سکته مغزی کاسته شده، اما با توجه به موارد فراوانی از وقوع حوادث عروقی مغز با فشار خون نرمال، مطالعه حاضر به بررسی فراوانی مرگ و میر در بیماران مبتلا به سکته مغزی در دو گروه با فشار خون بالا و نرمال می پردازد.

    روش کار:در این مطالعه 8121 بیمار مبتلا به سکته مغزی که در طی سال های 84-1375 در بیمارستان بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. معیارهایی جهت ورود و خروج از مطالعه تعیین شدند. برای تمام بیماران چک لیستی حاوی اهداف تحقیق تهیه شد که پس از تکمیل داده های حاصله با استفاده از نرم افزار spss ویرایش دهم استخراج و نتایج با هم مقایسه شدند.

    یافته ها: فروانی کلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به سکته مغزی 13.59% بود که 19.3% از بیماران با میانگین فشار خون بالا و 10.2% بیماران با میانگین فشار خون نرمال به دنبال سکته مغزی فوت شدند. مرگ و میر بر حسب سن در هر دو گروه تفاوت واضحی نداشت و بیش ترین مرگ و میر در گروه سنی 74-65 سال بود که 32.08%در افراد با میانگین فشار خون بالا و 33.30%  در افراد با میانگین فشار خون نرمال بود. مرگ و میر در بیمارات فوت شده با میانگین فشار خون بالا در مردان و زنان تفاوت واضحی نداشت اما در افراد با میانگین فشار خون نرمال در مردان بیشتر از زنان بود 54.24% به 45.75%. در افراد فوت شده با میانگین فشار خون بالا، شیوع سکته مغزی هموراژیک بیشتر بود (59.55%). در حالی که در افراد با میانگین فشار خون نرمال شیوع سکته مغزی ایسکمیک، بیشتر بود (37.7%). در هر دو گروه میانگین زمان بستری تا مرگ تفاوت چندانی نداشت و بیش ترین فراوانی مرگ و میر پس از 72 ساعت از زمان بستری بود.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه مرگ و میر بر حسب سن در هر دو گروه تفاوت واضحی نداشت به نظر می رسد سایر ریسک فاکتورها در ارزیابی پیش آگهی حوادث عروقی مغز نقش داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها