• بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان افسردگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 457
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین بیماریهای روانی است، به منظور درمان و جلوگیری از عود مکرر این بیماری لازم است اطلاعاتی در رابطه با روش های درمانی از جمله گروه درمانی شناختی -رفتاری کسب کرد. هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی میزان اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری به شیوه ی گروهی بر میزان افسردگی مبتلایان به این اختلال بوده است.

    روش بررسی: این پژوهش از نوع تجربی و با دو گروه آزمایش و گروه کنترل همراه با پیش آزمون است .نمونه ها از بین افرادی بودند که تشخیص افسردگی خفیف گرفتند و نمره ی پرسشنامه افسردگی بک آن ها بین 17 تا 20 بود که بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند .گروه آزمایش به جز دارو درمانی 8 جلسه گروه درمانی را نیز دریافت کرد. پرسشنامه ی افسردگی بک توسط نمونه ها در سه مرحله ، قبل از مداخله، بعد از مداخله و یک ماه بعد، تکمیل شد .داده های پژوهشی با استفاده از نرم افزار آماری spss ver 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود دارد (0.043(p=. ضمناً در گروه آزمایش بین نمره ی افسردگی بیماران قبل از مداخله و بعد از مداخله (0.033(p= و قبل از مداخله و یک ماه بعد نیز تفاوت معنی دار وجود داشت (0.492(p=.

    نتیجه گیری: گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به افسردگی خفیف مؤثر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها