• شیوع عوارض پوستی ناشی از مواد ظهور و ثبوت عکس در عکاسان شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 405
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیماری های پوستی وابسته به کار از مهم ترین و شایع ترین بیماری های شغلی می باشند. عکاسان در طی پروسه ظهور عکس با انواع مواد شیمیایی تماس پیدا می کنند و همین امر باعث می شود که این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری های پوستی (درماتیت تماسی، لوکودرما، لیکن پلان، ... ) باشند.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری تصادفی ساده 100 عکاس انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه و معاینه بالینی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعاتی از جمله سن، جنس، سابقه کار، وجود بیماری پوستی وابسته به کار، آتوپی، آلرژی و استفاده از دستکش کسب شد و نتایج با استفاده از روش های توصیفی و محاسبه خطر نسبی ارائه شد.

    نتایج: از کل افراد مورد مطالعه 86 نفر مردو 14 نفر زن بودند. 33% افراد درماتوز داشتند، که در 24% آنها درماتیت تماسی، 2% لوکودرما و 3% هایپرپیگمانتاسیون ناخن ها دیده شد. در 43 مورداز چاپ دستی و در 57 مورد از چاپ کامپیوتری استفاده می شد. در عکاسانی که چاپ دستی داشتند نسبت به عکاسانی که چاپ کامپیوتری داشتند به طور معنی داری بیماری پوستی بیشتر بود. (0.001p<، 7.4= خطر نسبی). از کل افراد 41 نفر از دستکش استفاده نمی کردند، در این افراد نسبت به افرادی که از دستکش استفاده می کردند بیماری پوستی به طور معنی داری بیشتر بود. (0.05p<، 4.11= خطر نسبی).

    بحث: در کل بنظر می رسد برای پیشگیری از بیماری پوستی عکاسان در طی پروسه ظهور عکس، استفاده از دستکش مناسب و فراهم کردن تهویه کافی، اساسی و الزامی باشد. از سوی دیگر آموزش این افراد در مورد خطرات مواد شیمیایی که با آن در طی پروسه ظهور فیلم سروکار دارند، نحوه صحیح کار و تماس هر چه کمتر با مواد شیمیایی بخصوص در عکاسان تازه کار ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها