• بررسی تاثیر رژیم غذایی و مکمل یاری همزمان اسید لینولئیک مزدوج و امگا-3 بر عملکرد هوازی، بی هوازی و توده بدنی در ورزشکاران استقامتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رژیم غذایی و مکمل یاری همزمان اسید لینولئیک مزدوج و امگا-3 بر عملکرد هوازی، بی هوزی و توده بدنی بر روی ورزشکاران استقامتی انجام شد.

    روش کار: این مطالعه از دسته مطالعات کارآزمایی بالینی، دوسوکور و تصادفی می باشد. برای انجام این مطالعه 60 نفر از ورزشکاران استقامتی (دو و میدانی، کوه نوردی دی و فوتبال) به طور تصادفی انتخاب و به چهار گروه دریافت کننده الف) رژیم غذایی مخصوص ورزشکاران ب) اسید لینولئیک مزدوج ج) اسید لینولئیک مزدوج و امگا-3 د)دارونما تقسیم و به مدت 42 روز رژیم غذایی و مکمل ها را دریافت کردند. برای مقایسه قبل و بعد متغیرها در هر گروه از آزمون تی مزدوج و برای مقایسه میانگین متغیرها میان چند گروه از آزمون تحلیل واریانس یک عامله استفاده شد.

    یافته ها: میزان شاخص عملکرد بی هوازی و شاخص خستگی در گروه دریافت کننده رژیم غذایی با تفاوت معنی داری همراه نبود، اما در گروه های مکمل یاری شده با اسید لینوئیک مزدوج، اسید لینولئیک مزدوج همراه با امگا-3 پس از مداخله با افزایش معنی دار عملکرد بی هوازی، کاهش معنی دار شاخص خستگی نشان دادند. هم چنین عملکرد هوازی (حداکثر اکسیژن مصرفی) در گروه های دریافت کننده رژیم غذایی، اسید لینولئیک مزدوج، اسید لینولئیک مزدوج به همراه امگا-3 با افزایش معنی داری پس از مداخله را نشان داد. شاخص توده عضلانی در گروه های دریافت کننده ی اسید لینولئیک مزدوج، اسید لینولئیک مزدوج به همراه امگا-3 افزایش معنی داری پس از مداخله داشت.

    نتیجه گیری: بر اساس دوز مصرفی و مدت مکمل یاری در این مطالعه، مصرف رژیم غذایی و مکمل یاری همزمان اسید لینولئیک مزدوج و امکا-3 بر عملکرد هوازی، بی هوازی، توده بدنی در ورزشکاران استقامتی اثرات مثبی داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها