همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی رابطه اضطراب اجتماعی با ترس از تصویر بدنی در دانش آموزان دختر دارای خواهر/برادر معلول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/01/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/01/20
    • تعداد بازدید: 216
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه اضطراب اجتماعی با ترس از تصویر بدنی در دانش آموزان دختر دارای خواهر/برادر معلول

    هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه اضطراب اجتماعی با ترس از تصویر بدنی در دانش آموزان دختر دارای خواهر/برادر معلول می باشد. مواد و روش ها:  این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. روش نمونه گیری مورد استفاده، روش نمونه گیری خوشه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل  کلیه دانش آموزان دختر دارای خواهر/برادر معلول شهرستان شهرکرد می باشد که در سال تحصیلی 1396  مشغول به تحصیل می باشند. تعداد پرسشنامه توزیع شده 123پرسشنامه بود که از این تعداد 109 نفر اطلاعات کامل کردند. نتایج با استفاده از آزمون همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها:  یافته های بدست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که بین ترس (از مولفه های اضطراب اجتماعی)، اجتناب (از مولفه های اضطراب اجتماعی) و مولفه فیزیولوژیکی (از مولفه های اضطراب اجتماعی) با ترس از تصویر بدنی در دانش آموزان دختر دارای خواهر/برادر معلول بیشترین رابطه وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه اجتناب در اضطراب اجتماعی توانسته است تصویر بدنی را پیش بینی کند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد یکی از مهمترین دلایل نارضایتی از بدن در دختران سمبل ایده آل غیر واقعی زیبایی زنانه در سالهای اخیر است که بطور عمده به لاغری تاکید می کند و این لاغری مفرط برای اکثر زنان غیر قابل دستیابی است، در کنار این سمبل هرچه فرد دارای ویژگی های بیمارگون بیشتری باشد، نارضایتی بیشتری را تجربه می کند. این سمبل زیبایی از طرق مختلف نظیر رسانه های جمعی، ژورنالهای لباس، مد و نحوه دوخت لباس های زنانه و دخترانه، ماهواره و همسالان در میان آنها انتشار می یابد و نقش اصلی مشاوران مدارس می تواند بررسی نارضایتی دانش آموزان از وضعیت خویش و برگزاری کارگاه های خود شناسی و عزت نفس با رویکردهای جدیدی مثل شفقت درمانی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها