• تأثیر هشت هفته تمرین هوازی به همراه مصرف نوشیدنی شیر هویچبرمیزانکاردیومیوپاتی موش های صحرایی دیابتی نوع دو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 280
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تأثیر هشت هفته تمرین هوازی به همراه مصرف نوشیدنی شیر هویچبرمیزانکاردیومیوپاتی موش های صحرایی دیابتی نوع دو

    زمینه و هدف: دیابت ملیتوس از نظر بالینی یکی از مهم ترین عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. بیماری قلبی که اغلب تحت عنوان کاردیومیوپاتی اطلاق می شود، علّت اصلی مرگ در میان بیماران دیابتی است استرس اکسایشی به واسطه بنیان های آزاد یا گونه های فعال اکسیژن (ros) باعث ایجاد آسیب های اکسایشی در سطح سلولی، بافتی یا اندامی می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی شیر هویج به خاطر ترکیبات فنولی از قبیل فلاونوئید و اسیدهای فنولیک، در حد آنتی اکسیدان های سنتتیک مثل بتاهیدروکسی تولئون است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین هوازی به همراه مصرف نوشیدنی شیر هویچ بر میزان کاردیومیوپاتی موشهای صحرایی دیابتی نوع دو بود. روش کار: برای این منظور تعداد 30 سر موش صحرایی ویستار (وزن اولیه 20 ± 220 گرم) به طور تصادفی به سه گروه 10 تایی تقسیم شدند. و شیرهویچ 50% به آب مصرفی روزانه رتها به میزان 400 میلی گرم بر کیلوگرم اضافه می شد. فعالیت آنتی اکسیدانی کل نمونه های شیر هویج با استفاده از آزمون رادیکال های dpph، با دستگاه اسپکتروفتومتری تعیین شد. پس از اتمام دوره، بطن چپ موش صحرایی جدا شده و فیبروز (تجمع کلاژن) به روش رنگ آمیزی هیستولوژیک اندازه گیری شد.

    یافته ها: آزمایشات نشان داد که کاردیومیوپاتی قلبی پس از هشت هفته تمرین نسبت به گروه کنترل دیابتی کاهش معنادار یافته است، و با مصرف شیر هویج کاهش معنادار مضاعف نسبت به هردو گروه داشته است (0.50p<).

    نتیجه گیری: شیر هویج با مهار استرس اکسیداتیو موجب بهبود کاردیومیوپاتی شد و مصرف همزمان آن با تمرین هوازی این اثر را افزایش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها