• مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی تکواندوکاران مؤفق و نامؤفق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 196
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی تکواندوکاران مؤفق و نامؤفق

    زمینه و هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی تأثیر شدت های مختلف تمرین بر تغییرات الگوی سایتوکاینی و تعداد گلبول های سفید تام فوتبالیست های مرد حرفه ای شهر تبریز بود.

    روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی فوتبالیست های حرفه ای مرد شهر تبریز تشکیل دادند. تعداد 12 نفر از میان فوتبالیست های حرفه ای شهر تبریز در این پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه بوسیله یک پرسش نامه محقق ساخته انتخاب شدند، به طوری که کلیه آزمودنی ها سالم و غیر سیگاری بوده و هرگونه بیماری خونی، عفونی و شرایط آلرژیک و مصرف دارویی را حداقل دو هفته قبل از شروع جلسه تمرین نداشتند. برای انجام تمرین، ابتدا آزمودنی ها در هفته اول، یک جلسه تمرین با شدت 70% ضربان قلب بیشینه و در هفته دوم، یک جلسه تمرین با شدت 80 % ضربان قلب بیشینه و در هفته سوم یک جلسه تمرین با شدت 90% ضربان قلب بیشینه را انجام دادند. آزمودنی ها درست قبل از شروع آزمون، به مدت 5 دقیقه به گرم کردن پرداختند، به طوری که بعد از 5 دقیقه، به ضربان قلب موردنظر برای انجام آزمون رسیدند و سپس به مدت 30 دقیقه با شدت مورد نظر دویدند و پس از اتمام آزمون نیز به مدت 5 دقیقه با کم کردن سرعت دویدنعمل سرد کردن را انجام دادند. در طول اجرای هر جلسه تمرین که در مجموع 40 دقیقه به طول انجامید، آزمودنی ها مجاز به مصرف مایعات بودند . در هر جلسه 2 بار، 10 دقیقه قبل از شروع برنامه تمرینی و حداکثر، 10 دقیقه پس از اتمام برنامه تمرینی از آزمودنی ها خونگیری به عمل آمد . برای مقایسه اختلاف میانگین های پیش آزمون و پس آزمون از تی وابسته و تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.

    یافته ها: یافته ها نشان دادند که بین تاثیر فعالیت بدنی با شدت های مختلف بر میزان ifn-γ /il-4 تفاوت معنی داری وجود ندارد هم چنین مشخص شد که بین تاثیر فعالیت بدنی با شدت های مختلف بر میزان گلبول های سفید تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یک جلسه تمرین با شدت متوسط اثر معنیداری بر نسبت ifn-γ به اینترلوکین- 4 (0.22=p) و تعداد تام گلبول های سفید ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها