• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/06/15
    • تعداد بازدید: 57796
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

    گل هالفتی در کشور ترکیه و منطقه هالفتی ( halfeti )  می روید. شکل این گل مانند رزهای معمولی است، اما رنگ خاصش آن را مستثنی کرده است. رنگ این رز به اندازه ای مشکی است که شما فکر می کنید کسی آن را با اسپری رنگ کرده، اما رنگ واقعی این گل رز، مشکی است!

    علی رغم اینکه این رز، سیاه به نظر می رسد ولی در واقع رنگ آن ، قرمز خونی تیره می باشد. رز سیاه یک گل کاملاً فصلی است و فقط در طول تابستان و به تعداد کم و فقط در روستای halfeti ترکیه می روید. شرایط منحصر به فرد خاک این منطقه و همچنین اندازه ph آبهای زیرزمینی آنجا (که از رودخانه euphrates نشات می گیرد) باعث شکل اهریمنی این گلها می شود. آنها در بهار شکوفه می کنند که شکوفه های آنها به رنگ قرمز تیره می باشد و نهایتا در طول تاستان به مشکی تغییر رنگ می دهند.


    گل رز مشکی بسیار زیبا و محشر به نام هالفتی 


    به نظر می رسد ترکهای محلی از حس رابطه عشق- نفرت که با دیدن این گل به وجود می آید لذت می برند و تصورشان بر این است که این گل سمبل، راز، امید و صبر، و همچنین مرگ و خبرهای بد می باشد. رزهای سیاه در معرض نابودی قرار گرفته اند. زمانی که سد birecik در سال 1990 ساخته شد، بسیاری از اهالی مقیم halfeti نقل مکان کردند و این گل به سمت انقراض کشیده شد.

    زمانی که سد ساخته شد روستای قدیمی halfeti و چند روستای دیگر زیر آب رودخانه euphrates فرو رفتند، روستای جدید halfeti حدود 10 کیلومتر دورتر از جای اصلی خود و مجدداً بر روی زمینهای روستای karaotlak ساخته شد.


    گل رز مشکی بسیار زیبا و محشر به نام هالفتی


    این فاصله مکانی کوتاه، شرایط را برای رزهای زیبای مشکی سخت کرد. روستائیان مجدداً این گل ها را در باغهای خود کاشتند، اما رزهای سیاه نتوانستند به خوبی با شرایط محیطی جدید خود سازگاری داشته باشند و به مرور زمان (گذشت زمان) از تعداد این گلها در این منطقه کاسته شد.

    مقامات محلی، تلاشهایی برای حفظ رز سیاه انجام دادند. آنها نهالها و جوانه های رز سیاه را از خانه روستائیان جمع آوری و مجدداً در باغ شهرهایی نزدیک تر به منطقه اصلی رز سیاه کاشتند که بعد از آن وضعیت رزهای سیاه کمی بهتر شد.

    دیدن گل رز سیاه، از جمله چیزهایی است که یکبار در زندگی اتفاق می افتد. اگر به طور اتفاقی در فصل بهار در ترکیه بودید، آن را از دست ندهید.


    گل رز مشکی بسیار زیبا و محشر به نام هالفتی

    گل رز مشکی بسیار زیبا و محشر به نام هالفتی

    گل رز مشکی بسیار زیبا و محشر به نام هالفتی 


    منبع: +

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها