• بیوتن: روایتی از دیگری فرهنگی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/13
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/13
    • تعداد بازدید: 102
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09141242462

    بیوتن: روایتی از دیگری فرهنگی

    مقاله حاضر به ­بررسی مقوله «دگرشدگی» در بیوتن، اثر برجسته و پرفروش رضا امیرخانی، می ­پردازد. نویسنده مقاله با استفاده از رویکرد چندفرهنگی و با بهره­ گیری از نظریه منتقدانی نظیر ژیژک در پی پاسخ به ­­این پرسش بنیادی است که آیا امیرخانی بازتاباننده گفتمان چندفرهنگی است یا آن را به­­ چالش می­ کشد؟ بدین منظور دو مفهوم «دیگری» و «دموکراسی» -مفاهیم بنیادی گفتمان چندفرهنگی- مورد بررسی قرار می­ گیرند.

    چنین استنباط می­ شود که اثر امیرخانی «ضدروایتی» است که درهم­ آمیختگی مرزهای نژادی، مذهبی و فرهنگی، چندگانگی هویتی شخصیت­ها را به ­معنای فروپاشی «کلان روایت­» بنیادی گفتمان انسان­گرایی لیبرال نمی­ داند، بلکه آن­ را اقدامی صرف در راستای حفظ نظام سرمایه ­سالار برمی­ شمرد. جهان بیوتن، در­حقیقت، می­ تواند نمایشی از جامعه «پساسیاسی» به تعبیر ژیژک می ­باشد که در آن «تبیعد» ویژگی بنیادی پساجهانی­ شدن و «سرمایه» (به­ جای «جغرافیا») تعیین­ کننده مرزهای «خود» ا­ز­ «دیگری» است. در­ چنین فضایی تاکید بر«دموکراسی» نه­ تنها عاملی است در­ راستای پنهان­ کردن ساختار سلسله مراتبی «غرب»، بلکه راهکاری هوشمندانه برای گریز از­ شناخت «اقلیت نامرئی» است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید