• کارناوال گرایی در دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/14
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/14
    • تعداد بازدید: 148
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09141242462

    کارناوال‌گرایی در دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد

    میخاییل باختین در تبارشناسی نثر رمانگرا، که بستر چندصدایی، مقابله با ایده ­آلیسم و تک­ سویگی فرهنگ هر جامعه است، به پدیده و مفهوم «کارناوال» می­ رسد. به زعم او رمان همچون کارناوال های اعصار گذشته، میدان همایندی صداهای فرادست و فرودست، ظهور همه گونه ­های طردشده از آدمیان و زبان و ایده ­ها، و تجلی دموکراسی و آزادی از انقیاد سلسله ­مراتب­ های برساخته است. او  با طرح مسأله کارناوال‌گرایی ظرفیت ضداقتدار و کنش انتقادی رمان را در ایجاد شبکه ­ای از مقولات چندصدایی، رئالیسم گروتسک، زبان کوچه ­وبازار، بیگانه­ بودگی و تاج­ گذاری و خلع ید می داند.

    شهرام رحیمیان در رمان دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، با طرح سوژه نامتعین و کرونوتوپ آستانه ­ای و پیرنگ تقابلی، جهانی کارناوالی خلق کرده که بسیاری از گفتمان های غالب و هنجارهای برساخته را به چالش می ­کشد. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی «کارناوال­ گرایی» باختین، به بازخوانی رمان یادشده از این منظر پرداخته ­ایم. نتایج به­ دست­ آمده از پژوهش به نگاه انتقادی اثر، به غلبه گفتمان تک‌سویه «تعهد» در تاریخ معاصر ایران، ایجاد خودآگاهی در خواننده نسبت به امکان سوژگی و توانایی ­اش در فراروی از مرزهای سلطه، و برهم ‎کنش فضای سیاسی جامعه و تفکر انتقادی گواهی می ­دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها