• بررسی انواع داوری و علل رجحان آن برای حل اختلافات تجاری بین المللی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/01
    • تعداد بازدید: 165
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی انواع داوری و علل رجحان آن برای حل اختلافات تجاری بین المللی

    از دیرباز بروز اختلافات میان افراد امری رایج و طبیعی بوده و معمولا در روابط میان افراد تصور حدوث اختلاف دور از ذهن به نظر نمی رسیده است با رشد روزافزون جمعیت بشر و رشد طبیعی معاملات تجاری میان آنها و پیچیده تر شدن برخی رشته های این معاملات، اختلافات ناشی از آنها نیز پیچیده تر و بعضا حتی تخصصی تر گردیده است.

    چرا که داوری یک امر حقوقی است و حتی داوران در قبال امر داوری دارای مسئولیت خواهند بود. با ارجاع امر به داوری تشریفات دادرسی کاهش یافته و بعلاوه در طول رسیدگی، اسرار مالی و حرفه ای تجار نیز افشا نشده و از همه مهم تر اینکه حل اختلاف توسط افرادی متخصص در آن زمینه انجام می شود که این امر باعث کاهش پرونده های قضایی می شود و افراد در برخی موارد با اختیار خود موضوع اختلاف یا موضوعی که بعدا مورد اختلاف خواهد بود را به داورانی که خود انتخاب کرده اند جهت حل و فصل دعاوی ارجاع می دهند و در برخی موارد، دادگاه اختلاف موجود بین طرفین را به داوری ارجاع می دهد.

    برای حل و فصل اختلافات تجاری نیز راه های فراوانی وجود دارد آسان ترین و سریع ترین راه را می توان گفتگوی مستقیم بین طرفین یا وکلای آنان دانست. اقدام به مذاکره برای حل اختلاف نیازمند آن است که طرفین اختلاف، واقعا قصد رفع اختلاف را داشته باشند. حل اختلاف از طریق مذاکره در هر زمان مقدور است این امکان حتی در زمانی که دیگر شیوه های حل اختلاف در جریان است نیز در دسترس خواهد بود. اگر بعد از انجام مذاکرات بین طرفین توافقی حاصل نشد، ورود شخص ثالث بی طرف در مذاکرات برای میانجی گری مفیدخواهد بود که در این پژوهش سعی در بررسی علل رجحان این امر بر سایر روش های حل و فصل اختلاف خواهیم داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها