• بررسی اثرات افزودن کلونیدین به مقدار اولیه بوپیواکایین در بلوک سوپراکلاویکولار با کارگذاری کاتتر در اعمال جراحی اندام فوقانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 590
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: داروهای کمکی متعددی به منظور تشدید اثرات بلوک حسی و حرکتی در بی حسی موضعی به کار رفته اند. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات بلوک حسی و حرکتی و عوارض افزودن کلونیدین به محلول بوپیواکایین 0.5% در بلوک سوپراکلاویکولار با کارگذاری کاتتر در اعمال جراحی اندام فوقانی بوده است. روش کار: شصت بیمار 20 تا 60 ساله که برای جراحی اندام فوقانی کاندید عمل بودند در این کارآزمایی بالینی تصادفی ودوسوکور، تحت بلوک مداوم سوپراکلاویکولار با استفاده از دستگاه عصب یاب در دو گروه قرار گرفتند. محلول بی حسی در گروه شاهد حاوی 25 میلی لیتر بوپیواکایین (b) %0.5 و در گروه مورد 25 میلی لیتر بوپیواکایین 0.5% که حاوی 75 میکروگرم کلونیدین (گروه بوپیواکایین – کلونیدین (bc نیز بود. سپس، کاتتر برای تزریقات بعدی گذاشته شد. در صورت بازگشت احساس درد، 5 میلی لیتر بوپیواکایین 0.5% از طریق کاتتر تزریق می شد، و برای ایجاد آرامبخشی یا بی دردی کافی از میدازولام یا سوفنتانیل وریدی استفاده می گردید. شروع بلوک کامل حسی و حرکتی، دفعات تجویز بوپیواکایین از طریق کاتتر سوپراکلاویکولار، و نیز تجویز وریدی میدازولام و سوفنتانیل در طول عمل، عوارض در حین جراحی، مدت بی حسی و بلوک حرکتی تا بعد از عمل، اولین زمان درخواست مسکن بعد از عمل، و نیز مشخصات فردی بیماران جمع آوری گردید. از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای کمی، که در صورت توزیع نرمال، از آزمون t و در غیر این صورت از آزمون من ویتنی استفاده شد. از آزمون کای دو (chi2) برای ارزیابی متغیرهای کیفی استفاده گردید. اطلاعات به صورت میانگین ± انحراف استاندارد (mean±sd) ارائه شده و محاسبات آماری به وسیله spss v.12 انجام گرفته است. یافته ها: دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک مشابه همدیگر بودند و از نظر طول مدت جراحی و بیهوشی اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. شروع بلوک کامل حسی و حرکتی در گرو ه بوپیواکایین – کلونیدین سریع تر از گروه بوپیواکایین بود (p<0.01). دفعات تجویز بوپیواکایین از طریق کاتتر سوپراکلاویکولار، و نیز تجویز وریدی میدازولام و سوفنتانیل بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. طول مدت بی حسی و مدت بلوک حرکتی (تا پس از پایان عمل) در گرو ه بوپیواکایین – کلونیدین طولانی تر از گروه بوپیواکایین بود (p<0.0001). موارد بروز عوارض در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. اولین زمان درخواست مسکن بعد از عمل در گروه بوپیواکایین – کلونیدین طولانی تر از گروه بوپیواکایین بود (p<0.0001).

    نتیجه گیری: افزودن 75 میکروگرم کلونیدین به بوپیواکایین 0.5% برای انجام بلوک سوپراکلاویکولار باعث تشدید اثرات بلوک حسی و حرکتی و به تاخیر انداختن زمان درخواست مسکن بعد از عمل بدون افزایش بروز عوارض شده، و می تواند دارای جایگاه مناسبی برای افزودن به این محلول بی حس کننده موضعی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها