• ارزیابی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 539
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ماهیت کار در بخش اورژانس به نحوی است که برای حفظ حیات بیماران باید مراقبت هایی با کیفیت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه گردد. پایش مکرر کیفیت ارائه خدمات و رضایت مراجعین بخش اورژانس به عنوان یکی از شاخص های مهم ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان از خدمات ارائه شده در سال 1385 انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی روی 2400 مراجعه کننده بخش اورژانس 13 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در شیفت های مختلف ارائه خدمت که به صورت تصادفی با در نظر گرفتن سهم هر بیمارستان به نسبت ارجاعات تخصصی و غیرتخصصی از بین کل مراجعین انتخاب شده بودند؛ طی سال 1385 صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه تهیه شده توسط تیم تحقیق مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مربوط به رضایت از خدمات ارائه شده به تفکیک سرپایی و فوریتی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-15 و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: در بخش فوریت بیشترین درصد رضایت به ترتیب مربوط به توجه و برخورد پزشکان (86 درصد)، توجه و طرز برخورد کارکنان پرستاری (85 درصد)، میزان پاسخگویی کارکنان پرستاری به سؤالات (84.1 درصد)، وضعیت دمای بخش (83.9 درصد) و تمیزی سطوح و کف بخش ها (81.9 درصد) و کمترین درصد رضایت مربوط به طرز برخورد نگهبان با بیمار و همراهان (33.8 درصد) و تمیزی سرویس های بهداشتی و وجود صابون (45.7 درصد) بود. بیشترین میزان رضایت بیماران بستری در بخش اورژانس به ترتیب مربوط به دسترسی به تلفن در صورت نیاز (49.7 درصد)، طعم و مزه غذای ارائه شده (47.4 درصد)، مقدار و دمای غذا (44.1 درصد) و کمترین درصد رضایت مربوط به رعایت شأن و احترام بیمار (8.2 درصد) بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به آموزش کارکنان در رده های مختلف در خصوص نحوه برخورد با بیمار و همراهان وی و احترام به شأن انسانی ایشان را آشکار می سازد. همچنین توجه به وضعیت سرویس های بهداشتی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها