• مقایسه اثر پتیدین تزریق عضلانی با شیاف دیکلوفناک سدیم در تسکین درد پس از عمل لامینکتومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: درد به خصوص دردهای پس از جراحی می توانند عوارض عدیده ای از جمله تعویق در ترمیم زخم را ایجاد کند. برای تسکین درد بیماران پس از اعمال جراحی از داروهای مختلفی نظیر مخدرها (مانند پتیدین) و ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثر پتیدین با شیاف دیکلوفناک سدیم در تسکین درد پس از عمل لامینکتومی به دنبال هرنی دیسک کمری بود.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار 100 بیمار مراجعه کننده برای لامینکتومی با تشخیص هرنی دیسک کمری که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به روش نمونه گیری آسان پس از گرفتن رضایتنامه آگاهانه انتخاب شدن دو به دو گروه پتیدین و دیکلوفناک سدیم تقسیم شدند. نمرۀ درد بیماران به طریق (visual analog scale) vas اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss10 و آزمون های  t ,fو کای اسکوئر آنالیز شدند و p<0.05 معنیدار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میانگین نمرۀ درد در 24 ساعت بعد از عمل در گروه پتیدین 2.02±2.8 و در گروه دیکلوفناک سدیم 2.30±4.46 محاسبه شد. تفاوت معنیدار آماری بین کاهش نمرۀ درد بعد از عمل در بین دو گروه وجود دارد (p<0.05). تهوع بیشترین عارضه جانبی مشاهده شده در گروه پتیدین (20 درصد) و درد اپی گاستر بیشترین عارضۀ جانبی مشاهده شده در گروه دیکلوفناک سدیم (18 درصد) بود، ولی در مجموع بین عوارض دارویی در دو گروه اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که شیاف دیکلوفناک سدیم اثر کمتری نسبت به آمپول پتیدین در تسکین درد بعد از عمل لامینکتومی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها