• تأثیر تمرینات ورزشی با شدت های کم و زیاد بر تغییرات فعالیت انفجار تنفسی و تعداد نوتروفیل ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: اگرچه ورزش اثرات شناخته شده ای روی اجزای سیستم ایمنی و عفونت آن دارد، اما هنوز دلایل اصلی این تأثیرات بطور کامل مشخص نشده است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر فعالیت بدنی با شدت های کم و زیاد بر تغییرات فعالیت انفجار تنفسی و تعداد نوتروفیل ها در جودوکاران دانشگاهی بود.

    روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، از میان 12 نفر جودوکار دانشگاه، تعداد 10 نفر بصورت داوطلب انتخاب و وارد مطالعه شدند. آزمودنی ها در هفته اول با شدت کم یعنی با 45% ضربان قلب و در هفته سوم با شدت زیاد یعنی با %75 ضربان قلب به اجرای آزمون پرداختند. قبل از تمرین و بلافاصله بعد از تمرین از آزمودنی ها نمونه خونی گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t وابسته و به کمک نرم افزار spss11.5 انجام شد و سطح معنی داری α=0.05 در نظر گرفته شد.

    نتایج: نتایج نشان داد که فعالیت بدنی با شدت زیاد باعث افزایش معنی داری در فعالیت انفجار تنفسی (p<0.05) و تعداد نوتروفیل ها شده است (p<0.05). بر اساس این نتایج، فعالیت انفجار تنفسی و تعداد نوتروفیل ها بر اثر فعالیت بدنی با شدت کم افزایش می یابند ولی این افزایش از لحاظ آماری معنی دار نیست.

    نتیجه گیری: اگرچه فعالیت بدنی با شدت کم و زیاد هر دو باعث افزایش در تعداد نوتروفیل ها و تغییرات فعالیت انفجار تنفسی می شوند، با این وجود باید خاطر نشان کرد که این افزایش در تعداد نوتروفیل ها و فعالیت انفجار تنفسی در اثر فعالیت های با شدت زیاد چشمگیر می باشد ولی فعالیت بدنی با شدت کم افزایش چشمگیری روی تعداد نوتروفیل ها و فعالیت انفجار تنفسی بر جای نمی گذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها