• مقایسه روشهای مقابله ای در افراد اقدام کننده به خودکشی با افرادی که سابقه اقدام به خودکشی نداشته اند در مددجویان مراجعه کننده به بیمارستان شهید فقیهی شیراز در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 764
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: توجه به راه های پیشگیری از خودکشی برای گروه های در معرض خطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراقبت صحیح از مددجویانی که اقدام به خودکشی کرده اند یک چالش عمده برای تمام متخصصین بهداشتی محسوب می گردد. روش های مقابله ای با کاهش شدت منابع تنش، احتمال وقوع خودکشی را کاهش می دهند. هدف این مطالعه شناخت تفاوت های موجود در انواع روش های مقابله ای در افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند در مقایسه با افرادی که سابقه اقدام به خودکشی نداشته اند، می باشد.
    روش کار: این مطالعه یک پژوهش مورد – شاهدی است. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به بیمارستان شهید فقیهی در زمان انجام مطالعه می باشد. برای نمونه گیری ابتدا تعداد 50 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی به روش نمونه گیری آسان مشخص شدند و سپس برای هر یک از این افراد یک شاهد که از نظر اطلاعات دموگرافیک مشابه بود، انتخاب شد و سپس دو گروه با کمک نرم افزار spss و با استفاده از آزمون t از نظر روش های مقابله ای مقایسه شدند.
    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه مورد و گروه شاهد از نظر استفاده از روش های مقابله ای متمرکز بر مسأله (p<0.001) و روش های مقابله ای متمرکز بر عاطفه (p<0.001) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد. از سوی دیگر، گروه شاهد بطور معنی داری بیشتر از گروه مورد از روش های مقابل های متمرکز بر عاطفه و روش های مقابل های متمرکز بر مسئله استفاده می کنند(p<0.05). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که از لحاظ استفاده از جنبه های مقابله ای نامؤثر بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (p<0.001) و گروه مورد از روش های مقابله ای نامؤثر بیشتر استفاده می کند.
    نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش، گروه شاهد نسبت به گروه مورد از روش های مقابل های متنوع تری استفاده می کنند، لذا تمرکز مراقبین بهداشتی بایستی بر آموزش انواع روش های مقابله ای متمرکز بر مسأله و متمرکز بر عاطفه کارآمد باشد و در عین حال بایستی به مددجویان کمک نمایند تا روش های مقابله نامؤثر را با روش های مقابله ای مؤثرتر جایگزین نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها