• عوامل مؤثر بر برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 535
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: عوامل مؤثر در برقراری ارتباط استاد و دانشجو برای بهبود فرآیند آموزش، اهمیت بالایی دارد. برای شناخت این عوامل، پژوهشی با هدف تعیین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.

    روش ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 162 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی در سال تحصیلی 84-1383 انتخاب شدند و پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و 23 گویه در مورد عوامل مؤثر در برقراری ارتباط دانشجو با استاد با مقیاس رتبه ای چهار نقطه ای از بسیار مؤثر تا بی تأثیر به صورت جمع اجرا توزیع شد. داده ها با روش های آماری توصیفی به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه گروه ها با مجذور کای انجام شد.

    نتایج: به نظر دانشجویان مهم ترین عوامل مؤثر در ارتباط دانشجو و استاد، فن بیان و رعایت مهارت های تدریس توسط استاد (84 درصد)، سطح علمی استاد (84 درصد)، تجربه استاد (81.5 درصد)، اخلاق استاد (76.5 درصد) بود در حالی که بیش از 50 درصد دانشجویان، سن و جنس استاد را در این ارتباط بی تأثیر دانستند.

    نتیجه گیری: بعضی ویژگی های آموزشی استاد که نمایانگر مهارت های تدریس اوست و همچنین بعضی ویژگی های اخلاقی و فردی که نشانگر روابط انسانی است از دیدگاه دانشجویان در برقراری ارتباط مؤثر تلقی شده است. ارائه کارگاه های آموزشی برای بهبود این ارتباط توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم