• بررسی تاثیر مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر شروع خودبخودی و سیر زایمان درخانمهای نخست زا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 711
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: حاملگی طول کشیده یکی از مهمترین معضلات مامایی است که علاوه بر عوارض متعدد مادری و جنینی تاحد قابل توجهی میزان سزارین را افزایش داده است. تجربیات نشان می دهد که زنانی که در دوران بارداری از خاکشیر استفاده کرده اند زایمان واژینال موفق تری داشته اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف خاکشیر بر شروع خودبخودی زایمان در خانمهای نخست زا در شهر رفسنجان بوده است.

    مواد و روش کار: این کار آزمایی بالینی دوسوکور در سال 1385 در شهر رفسنجان انجام شد. از بین مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت سطح شهر و به روش تصادفی دو گروه 85 نفره انتخاب شدند و به هر نفر 28 بسته دوم ثقالی خاکشیر از هفته 37 بارداری به گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که قسمتی از آن ابتدا در 7 مرکز بهداشت سطح شهر رفسنجان و بقیه در زایشگاه توسط ماماهای آموزش دیده تکمیل شده و بعد از جمع آوری داده ها از تستهای t مستقل و x2 و نرم افزار spss برای آنالیز استفاده شد و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: بین دو گروه مداخله و غیرمداخله از نظر شروع خود بخودی دردها اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد (p=0.29) اما القاء زایمان (p=0.00)، معرفی از پزشک جهت اینداکشن (p=0.043)، سزارین (p=0.032) در گروه غیرمداخله بیشتر و ضریب بی شاپ (p=0.003)، دیلاتاسیون (p=0.00) و افاسمان سرویکس (p=0.008) که همگی نشان دهنده رسیدگی سرویکس و آمادگی رحم برای زایمان طبیعی است در گروه مداخله بیشتر بود.

    نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه خاکشیر با اثر احتمالی بر روند زایمان به شکل آماده نمودن دهانه رحم باعث افزایش احتمال زایمان واژینال می شود لذا توصیه می گردد با توجه به اینکه مصرف خاکشیر در دوران بارداری منع مصرف ندارد در زنان باردار جهت تسهیل زایمان استفاده شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها