• بررسی آزمایشگاهی اثر دفعات کاربرد اینسترومنت بر مقدار خروج دبری از فورامن آپیکال با روش دستی step back و دو نوع سیستم چرخشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 494
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برای آماده سازی مکانیکی کانال دندان می توان از روش های مختلف دستی یا چرخشی استفاده کرد. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر دفعات کاربرد اینسترومنت بر مقدار خروج دبری از فورامن آپیکال در آماده سازی کانال با روش دستی step back و سیستم های چرخشی پروفایل و فلکس ماستر می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه که به صورت آزمایشگاهی انجام شد، 73 دندان پرمولر تک کانال فک پایین با انحنای 0-10 درجه به سه گروه تقسیم شدند. گروه h به روش دستی با تکنیک step back، گروه p توسط سیستم چرخشی پروفایل و گروه f توسط سیستم چرخشی فلکس ماستر آماده سازی شدند. برای جمع آوری دبری ها از ویال های حاوی آب مقطر که قبل از کار توسط ترازویی با دقت 0.0001 گرم توزین شده بود استفاده شد. پس از پایان آماده سازی کانال، ویال ها کاملاً خشک شده و دوباره توزین انجام شد. اختلاف وزن ویال ها در دو نوبت، وزن دبری خارج شده از فورامن آپیکال بود. سپس مقایسه میانگین وزن دبری بین دفعات مختلف کاربرد فایل در یک سیستم توسط آزمون واریانس یک عاملی انجام شد.

    یافته ها: در مقایسه دفعات کاربرد اینسترومنت ها در هر سیستم، فقط در گروه پروفایل، اختلاف معنی داری بین میانگین وزن دبری خارج شده در شش مرتبه کاربرد اینسترومنت ها وجود داشت (هر چه مرتبه کاربرد اینسترومنت افزایش یافت میزان دبری کمتری خارج شد) در حالی که اختلاف معنی داری بین میانگین وزن دبری خارج شده در مرتبه های مختلف کاربرد اینسترومنت ها، در گروه های فلکس ماستر و دستی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: فایل های نو پروفایل نسبت به فایل های استفاده شده باعث خروج دبری بیشتری می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها