• ارتباط بیماری پرفشاری خون با عیوب انکساری چشم در بیماران درمانگاه چشم بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عیوب انکساری چشم شایعترین علت مراجعه به درمانگاه های چشم پزشکی است؛ با توجه به اهمیت فشار خون و عوارض آن در چشم، مطالعه حاضر به منظور تعیین رابطه بین پرفشاری خون و عیوب انکساری چشم انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی (مقطعی)، بر روی بیماران مبتلا به عیوب انکساری چشم مراجعه کننده به درمانگاه چشم بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند، در سال 1383 انجام شد. عیوب انکساری توسط متخصص چشم و بینایی سنجی و با روش های معتبر ارزیابی و پس از تایید آن، فشارخون بیماران در شرایط استاندارد اندازه گیری و ثبت گردید. فشار سیستول 140 mmhg≤ و دیاستول90 mmhg≤  به عنوان پرفشاری خون و عیب انکسار معادل شده ±0.5 به عنوان عیب انکساری محسوب گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارspss  و آزمون های آماری کای دو و تی در سطح معنی داریα=0.05  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: در مجموع 760 بیمار مبتلا به عیوب انکساری چشم مورد مطالعه قرار گرفتند؛ میانگین سنّی این افراد 15.8±36.2 سال بود. 47% بیماران مرد و بقیه زن بودند. از کلّ بیماران به ترتیب شیوع، 59.1% مبتلا به آستیگماتیسم، 53.4% نزدیک بین و 36.2% مبتلا به دوربینی بودند. 29.7% بیماران پرفشاری خون داشتند. اختلاف معنی داری در توزیع فراوانی پرفشاری خون در افراد مبتلا به نزدیک بینی و دوربینی مشاهده شد (p<0.001) ولی این اختلاف در مورد افراد مبتلا به آستیگماتیسم معنی دار نبود؛ همچنین میانگین کروی بودن و نزدیک بینی در دو گروه بیماران پرفشاری خون و افراد سالم معنی دار بود.

    نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میانگین کروی بودن در افراد با فشار خون بالا نسبت به افراد سالم، و وجود ارتباط بین دوربینی و پرفشاری خون، می توان نتیجه گرفت که احتمالاً افراد با دوربینی خطر افزاینده جهت ابتلا به پرفشاری خون نسبت به افراد نزدیک بین داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها