• شیوع عفونت مزمن هپاتیت b در ایران: مطالعه مروری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 817
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف : هپاتیت عفونت مزمن هپاتیت b یکی از عمده ترین مشکلات بهداشتی در جهان است. ایران از نظر آندمیسیته عفونت مزمن هپاتیت b جزء کشورهای مزواندمیک ( 2% تا 7%) محسوب می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع عفونت مزمن هپاتیت در ایران است.

    روش کار : بانک های اطلاعاتی google scholar, ovid, science citation index expanded, embase, medline, magiran, sid iranmedex  و sjibto تا اردیبهشت سال 1387 جستجو شدند. کلیه مطالعات مقطعی مرتبط با شیوع عفونت مزمن هپاتیت b در ایران ، بدون اعمال هر گونه محدودیت پذیرفته شدند. مثبت بودن سرم از نظر  hbsag بعنوان پیامد اصلی در نظر گرفته شد. میزان شیوع عفونت مزمن هپاتیت b به عنوان شاخص قابل اندازه گیری با حدود اطمینان 95% محاسبه گردید.

    نتایج: در این بررسی 34 مطالعه پذیرفته شدند . شیوع کلی عفونت مزمن هپاتیت b در ایران حدوداً 1.7%؛ در اهداءکنندگان خون 0.8% (0.9%-0.6%:ci95%) و در معتادان تزریقی 3.2% (4.1%-2.3%:ci95%) بود. شیوع عفونت در بیماران بتاتالاسمی از صفر تا 1.5% متغیر بود. شیوع عفونت در افراد مسن و میانسال بیش از نوجوانان و کودکان و در جنس مذکر 25 % بیش از جنس مؤنث بود.

    نتیجه گیری: از زمان واکسیناسیون سراسری هپاتیت b در سال 1372، شیوع عفونت مزمن هپاتیت  bدر کودکان و نوجوانان، که بخش عمده ای از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند، کاهش یافته و به نظر می رسد که کاهش شیوع عفونت در این گروه سنی باعث کاهش میزان شیوع کلی عفونت در جامعه شده باشد. به این ترتیب می توان کشور ایران جزء مناطق هیپواندمیک تلقی نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها