• نقش دوزهای مختلف مکمل آهن بر روی شاخص های خونی در خانم های باردار سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در طی حاملگی به دلیل افزایش حجم پلاسمای مادری، مقدار hb و hct کاهش می یابد. نیاز خانم باردار به آهن به دلیل افزایش حجم خون وسلول های خونی، رشد جنین و جفت افزایش می یابد و به همین دلایل برای بسیاری از خانم های باردار مکمل یاری با آهن صورت می گیرد. در این مطالعه شاخص های خونی بعد از مصرف دوزهای مختلف مکمل یاری آهن در خانم های باردار سالم بررسی شدند تا بتوان از مصرف زیادی آهن خودداری نمود.

    روش کار:در این مطالعه مقطعی- تحلیلی از بین خانم های باردار سالم 150 نفر انتخاب و به دو گروه شاهد و مرد تقسیم شدند. از 3 ماهه دوم به گروه شاهد دوزهای روزانه آهن و به گروه مورد، 3 بار در هفته مکمل آهن داده شد و در 3 ماهه اول، دوم و سوم آزمایش cbc بر روی آنان انجام و داده ها با روش آماری spss آنالیز گردید.

    یافته ها: مقادیر hb، hct و rbc در هر دو گروه شاهد و مورد در 3ماهه دوم و سوم نسبت به 3 ماهه اول با اختلاف معنی داری کاهش (0.05(p< داشته است. ولی تفاوت معنی داری در مقادیر شاخص های خونی در بین دو گروه دیده نشده است.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه اختلاف معنی داری در بین دو گروه شاهد و مورد در مقادیر شاخص های خونی مشاهده نشده است. پیشنهاد می شود که در خانم های باردار سالم از دوزهای متناوب مکمل آهن استفاده گردد تا از اثرات احتمالی زیانبار مصرف زیادی آهن جلوگیری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم